به گزارش خبرنگار ایرنا، الهام امین زاده روز یکشنبه در کارگاه گفتمان سازی حقوق شهروندی در رشت افزود: گفته می شود رونمایی از منشور حقوق شهروندی، کار سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی بوده که این حرف درست نیست چراکه رئیس جمهوری در گزارش صد روزه اول کاری دولت یازدهم، تاکید کرد که این منشور باید تدوین شود.
وی ادامه داد: بعد از آن اقدامات متعددی برای انجام آن از جمله دیدار با مراجع عظام تقلید، انجام و نظرات مختلفی دریافت و تدوین شد و رئیس جمهوری نیز لغت به لغت آن را بررسی و حذف و اضافه کرد و در نهایت این منشور رونمایی شد.

**منشور حقوق شهروندی با مشارکت عمومی امکانپذیر است
امین زاده با اشاره به نقش مردم در اجرای منشور حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: منشور حقوق شهروندی به غیر از مشارکت عمومی، راهی ندارد و باید به کمک مردم انجام شود.
وی با بیان اینکه حقوق شهروندی سه ضلع دارد، تصریح کرد: احترام متقابل بین حکومت ، مردم و تکالیفی که هریک نسبت به دیگری دارند، یکی از اضلاع حقوق شهروندی است .
وی ادامه داد: حقوق متقابل مردم و حکومت باید شناسایی شود و مردم به حقوق خویش آگاه شوند و در یک توازن می توان حقوق شهروندی را رعایت کرد.

** مناظر و چشم اندازها از حقوق شهروندی است
امین زاده مناظر و چشم اندازهای طبیعی کشور را یکی از مظاهر حقوق شهروندی دانست و افزود: در گیلان این امر به خوبی اجرا شده و دیگر استان ها باید از این استان الگو بگیرند.
وی اظهار کرد: به دلیل تملک های خصوصی و دولتی، دسترسی مردم به سواحل در برخی استان های شمالی امکانپذیر نیست اما این سرمایه عظیم متعلق به همه است و دیگر استان ها باید گیلان را الگو قرار بدهند.

** تصویب قانون منشور حقوق شهروندی در امور اداری
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی در ادامه سخنانش خود گفت: قانون منشور حقوق شهروندی در امور اداری، بزودی به صورت قانون درآمده و در سراسر کشور تصویب می شود که در تمامی ادارات لازم الاجراست.
وی ادامه داد: براین اساس کارکنان با هشت ساعت آموزش گواهی دریافت می کنند و به طور منظم مردم به این امر که آیا حقوق شهروندی شان در ادارات مورد احترام قرار می گیرد یا خیر، نظارت می کنند.
امین زاده تصریح کرد: مراجعی نیز برای شکایات مردمی پیش بینی شده که به طور عمده، رسیدگی به تخلفات است البته ترجیح می دهیم در محیط های غیرقضایی و همراه با روش های مبتنی بر حکمیت، این رسیدگی انجام شود.
وی با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی و پی بردن به اهمیت آن نیازمند زمان و فراهم شدن زیرساخت هاست، گفت: مردم باید به حقوق شهروندی برسند و احترام به شهروندان مورد اهتمام دستگاه ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با حقوق شهروندی، در تهران برنامه ریزی هایی انجام شده که در حوزه استان ها و وزارتخانه ها برنامه هایی که برای آموزش، اطلاع رسانی، نظارت و حمایت از حقوق شهروندی تهیه شده، ارائه کنند تا در کمیته های هفت گانه مورد بررسی قرار گیرد و به صورت یک حرکت ملی شروع شود.
امین زاده گیلان را در آموزش حقوق شهروندی پیشتاز خواند و گفت: در گیلان آموزش حقوق شهروندی برای بخش های اجرایی و کارکنان دولت، پیش دبستانی ها و دبستانی ها آغاز شده که باید سایر استان ها از این امر الگو بگیرند.
وی افزود: منشور حقوق شهروندی با هدف استیفاء و ارتقای حقوق شهروندی و بمنظور تدوین برنامه و خط مشی دولت موضوع اصل 134 قانون اساسی، تنظیم شده و شامل مجموعه ای از حقوق شهروندی است که یا در نظام منابع حقوقی ایران شناسایی شده اند و یا دولت برای شناسایی، تحقق و اجرای آنها از طریق اصلاح و توسعه نظام حقوقی و تدوین و پیگیری تصویب لوایح قانونی یا هرگونه تدبیر یا اقدام قانونی لازم، تلاش جدی و فراگیر خواهد داشت.
به گفته امین زاده، اگر به کرامت انسان ها توجه کنیم، شاهد کاهش آسیب های اجتماعی خواهیم بود و این موضوع از خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، الهام امین زاده صبح امروز (یکشنبه) با همراهی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، فرماندار شهرستان رشت و دیگر مدیران استان، در گلزار شهدای رشت حضور یافت و به شهدای والامقام این شهر ادای احترام کرد.
دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان، حضور در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی تربیت مربی حقوق شهروندی و همچنین شرکت در نشست نقش رسانه ها و سازمان های مردم نهاد در گفتمان سازی حقوق شهروندی از دیگر برنامه های امروز امین زاده در سفر به گیلان است.
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، شب گذشته (شنبه) در فرودگاه سردارجنگل رشت مورد استقبال محمد احمدی پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، فرماندار شهرستان رشت و برخی دیگر از مدیران کل و رئیسان دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان قرار گرفت.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری فروردین ماه سال 92 در نخستین همایش انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفته بود: من اگر بار مسئولیت امور اجرایی کشور را برعهده بگیرم، منشور حقوق شهروندی را تدوین می‌کنم و معتقدم باید احساس برابری میان تمام مردم برقرار باشد.
رئیس جمهوری پنجم آذرماه سال 1392 نیز هنگام ارائه گزارش 100 روزه خود به مردم، از آماده شدن ویراست نخست منشور و در دسترس عموم قرار گرفتن آن در پایگاه الکترونیکی ریاست جمهوری خبر داد.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری، اواخر آذرماه امسال منشور حقوق شهروندی با 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.