به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز چهارشنبه در نشست مشترک اقتصاد مقاومتی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور سفیر کشورمان در اوکراین بیان کرد: ایجاد انگیزه در زمینه گسترش روابط با اوکراین در دستور کار استانداری گیلان قرار دارد.
وی ادامه داد: در ایام بعد از فروپاشی شوروی سابق، استان گیلان بهره خوبی از ظرفیت کشورهای حاشیه دریای خزر برد و برای ارتباط با کشورهای مذکور از جمله آذربایجان و ارمنستان، کشورهای قفقاز و CIS پیش قدم شدیم.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه فرصت ویژه کشور اوکراین مورد توجه گیلان است، اعلام کرد: نخستین نمایشگاه ایران به سرپرستی استان گیلان در سال 74 در کی‌یف با حضور تجار ایرانی برگزار شد.
وی با بیان اینکه یکی از مباحث ویژه، بحث خواهرخواندگی اودسا با بندرانزلی است، خاطرنشان کرد: فرصت خوبی از نظر ارتباط فرهنگی با کشور اوکراین فراهم است چرا که اوکراینی‌ها علاقمندی خاصی به فرهنگ ایرانی دارند.
نجفی با اشاره به اینکه گیلان این فرصت طلایی را دارد که در حوزه های گردشگری و شیلات و پذیرش دانشجو از کشور اوکراین بهره‌مند شود، گفت: دانشگاه گیلان جزو 8 دانشگاه برتر کشور است که در زمینه مکانیک و رشته‌های مشابه و کشاورزی حرف‌هایی برای گفتن دارد.
وی با بیان اینکه برگزاری کمیسیون مشترک بعد از 11 سال با کشور اوکراین فرصت بسیار خوبی در جهت گسترش روابط و همکاری‌های مشترک محسوب می‌شود، گفت: ما آمادگی کامل برای حضور همه جانبه در اوکراین داریم.
وی با یاد آوری اینکه کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان نیز به مدت 10 سال برگزار نشد، اظهار کرد: در این ایام هیچ کمیسیون مشترکی بین دو کشور شکل نگرفت و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضای جدیدی برای گسترش و از سرگیری روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر ایجاد شد و این فضای موجود یک فرصت است.
وی ادامه داد: خوشبختانه دولت تدبیر و امید با انگیزه حفظ تمامیت ارضی و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی، فرصت خوبی برای ارتباط با کشور اوکراین و سایر کشورهای دنیا ایجاد کرده و معتقدم می‌بایست علی‌رغم بی انصافی و هجمه‌هایی که علیه دولت بویژه در موضوع برجام شکل می‌گیرد و باتوجه به تلاش‌های مستمر وزارت خارجه برای ایجاد بستری مناسب جهت برقراری تعامل سازنده با دنیا تلاش کنیم .
نجفی تأکید کرد : اتاق بازرگانی و مقامات عالی کشور در اوکراین نظیر سفیر مذاکرات لازم را داشته باشند، ما نیز شرایط و امکانات لازم را برای بهره‌برداری هر چه بیشتر و بهتر از فرصت موجود در کشور اوکراین را فراهم می‌کنیم.
وی خاطر نشان کرد : پیشنهاد می‌دهم جهت هرچه بهتر شناساندن ظرفیت‌های استان گیلان، میزبانی هیاتی از اوکراین را بر عهده بگیریم.
استاندار گیلان تصریح کرد : باتوجه به اینکه ورود مسافر از اوکراین به ایران شرایط خوبی دارد، کلید برقراری پروازهای بیشتر حتی بطور مستقیم بین رشت - کیف را باتوجه به فاصله پروازی حدوداً 3 ساعته بزنیم.
استاندار گیلان به تأکید رییس جمهوری بر تکمیل پروژه مهم خط راه آهن قزوین رشت آستارا اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه مسیر قزوین - رشت در ماه‌های آتی افتتاح خواهد شد و مسیر آستارا - آستارا نیز که تأثیر بسزایی در افزایش مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با دنیا را دارد، پیشرفت خوبی دارد.
استاندار گیلان عنوان کرد: مرکز تجاری ایرانیان در آستاراخان تجربه خوبی است که می‌تواند در کشور اوکراین هم تکرار شود و تسهیلات لازم برای فراهم شدن چنین مرکزی برای سرمایه‌گذاران و بخش‌های دولتی از سوی استانداری گیلان فراهم می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در شورای اقتصاد مقاومتی، فرصت را برای بخش‌های دولتی در حوزه‌های گوناگون گسترش روابط با اوکراین فراهم می‌سازیم، گفت: گیلان استانی است که در مسیر آلودگی هوا نیست و هرگز مشکل آب پیدا نخواهد کرد و می‌بایست از لحاظ کشاورزی و آب زراعی وضعیت بهتری داشته باشیم.
سفیر ایران در اوکراین همچنین عصر امروز (چهارشنبه) از منطقه آزاد انزلی بازدید و با مدیرعامل این منطقه دیدار و گفت وگو کرد.
اوکراین از کشورهای اروپای شرقی است که از 24 استان تشکیل شده و پس از فروپاشی شوروی سابق ، نظام اقتصاد با برنامه این کشور به سمت اقتصاد بازاری تغییر کرده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.