اواخر هفته گذشته در یکی از روزنامه های استان و متعاقب آن در برخی از سایت ها، مصاحبه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری را خواندم که نظرم به نکاتی مهم و جالب توجهی جلب شد. مهندس اصغریان در آن مصاحبه ضمن تشریح وضعیت کلان اقتصادی و زیر ساختی استان و بررسی تاثیرات توافق هسته ای بر روی سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در استان و طرح مسائل متنوع دیگر کمی هم به وضعیت سهم استان در لایحه بودجه سال 1396 پرداخته بود؛ هرچند که ایشان تلاش کرده بود با زیرکی و تیزهوشی از پاسخ صریح به خبرنگار در مورد آمار مقایسه ای بودجه استان و کشور سر باز زند، ولی در مجموع آمارهای ارائه شده بسیار مهم و خواندنی است.
معاون استاندار گیلان در بخشی از سخنان خود تنها مروری به مبالغ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کشور و استان داشت و بیان کرده بود؛ اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی برای 31 استان کشور با 14.28 درصد رشد از 70 هزار میلیارد ریال به 80 هزار میلیارد ریال رسیده و اعتبارات سهم استان از 2170 میلیارد ریال به 2470 میلیارد ریال ارتقا یافته است.
اما هرچه دقت کردم متوجه نشدم چرا در این مصاحبه جناب آقای مهندس اصغریان از ذکر درصد رشد بودجه استان در این بخش خودداری کرده بود، ولی پس از یک محاسبه ساده دریافتم رشد بودجه استان 13.8 درصد بوده و این بدین معناست که استان مظلوم گیلان باز هم معادل نیم درصد ناقابل کمتر از میانگین کشوری از رشد اعتباری برخوردار شده است؛ البته از میانگین کشوری و نه از بهترین استان که تفاوتش حتما بسیار زیادتر است!
وی در ادامه مصاحبه اعلام داشته که اعتبارات هزینه ای دستگاههای استانی از 3250 میلیارد ریال در سال جاری به 3775 میلیارد ریال در لایحه بودجه سال 1396 ارتقاء یافته است، جالب اینجاست که ایشان نه به رشد اندکی بیشتر از 16 درصد استان اشاره نموده بود و نه اساسا به رشد اعتبارات هزینه ای میانگین کشوری اشاره ای داشت! البته با مراجعه به سایت سازمان برنامه و بودجه کشور دریافتم که اعتبارات هزینه ای استانها نیز دارای رشد 17.5 درصدی بوده و باز هم جناب معاون استاندار با ظرافت و شاید مصلحت اندیشی از بیان صریح آن طفره رفته بود تا شاید مورد سوال دوستان دولتی خود قرار نگیرد، یعنی سهم استان باز هم 1.3 درصد کمتر از میانگین کشوری رشد داشت!
در ادامه و هر بار نکاتی جدید در آن یافتم و در اواخر مصاحبه وقتی خبرنگار پرسید: آیا کلا از بودجه استان در لایحه سال 96 راضی هستید یا خیر؟ وی با طفره رفتن از پاسخ صریح و ضمن پرداختن به سیاست های کلی دولت در توزیع اعتبارات تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که مجموع اعتبارات عمرانی استان در لایحه سال آینده اندکی بیشتر از یک هزار میلیارد تومان هست، ولی ایشان هیچ اشاره ای به میزان رشد مثبت و احیانا منفی سهم استان در آن نکرد و در حالی که برخی شنیده ها از منابع قابل اعتماد، حکایت از سهم استان حدود 12 درصد از رشد میانگین کشوری کمتر دارد که در صورت صحت بسیار تاسف بار خواهد بود.
حال این سوال مطرح می شود که چرا مدیران و مسوولان استان ما در بیان حقایق اینقدر با احتیاط عمل می کنند؟ آیا بیان حقایق حداقل حق مردم بشمار نمی آید ؟ یا اینکه افراد و جریاناتی در استان وجود دارند که در صورت بیان برخی واقعیات تلخ یا هشدار دهنده توسط برخی از مدیران بر علیه آنها می آشوبند و به تخریب وجهه آنها می پردازند؟
راستی چرا مدیران سازمان برنامه و بودجه استان در مورد لایحه بودجه سال 96 و سهم استان در آن با مردم سخن نمی گویند؟ و اساسا سکوت آنها نشانه چیست؟
در خاتمه انتظار داریم مهندس اصغریان همانند گذشته و سال های نه چندان دور با شجاعت و صراحت لهجه بیشتری با مردم سخن بگوید و حقایق بودجه ای استان را شفاف تر کند. هرچند که اطلاعات بودجه ای ایشان که در این گفتگو اعلام شد نیز نشان از اوضاع نامساعد بودجه استان در سال 96 دارد.
7294/2007

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.