ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌ شود، ویروس HIV با ورود به بدن انسان موجب بروز بیماری ایدز می‌شود، به طوری که با ابتلا به این بیماری قدرت دفاعی بدن کاهش یافته و هر نوع میکروبی به راحتی فرد را بیمار می‌کند.

بیماری ناشی از HIV دارای سه مرحله اصلی است، در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکنست برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوآنزایی را تجربه کند، در مرحله بعد، این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می‌شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. هر قدر که بیماری پیشرفت کند، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می‌کند و موجب می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند، البته معمولا در افرادی که دستگاه ایمنی آن‌ها به خوبی عمل می‌کند تاثیرگذار نیست نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که سیستم ایمنی بدن آسیب جدی دیده و بیمار نیاز به مراقبت­های حرفه ای بالینی پیدا می کند.

راه‌های انتقال بیماری ایدز

تماسی جنسی فرد مبتلا، بدون استفاده از کاندوم، استفاده مشترک از وسائل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خالکوبی، انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده و انتقال از مادر به نوزاد در دوران حاملگی، زایمان و شیردهی از مهمترین راه های انتقال بیماری ایدز است.

دست دادن، بغل کردن، بوسیدن فرد مبتلا به بیماری ایدز و نشستن در کنار این افراد در محیط کار، مدرسه و خانه، استفاده از توالت، حمام و استخر مشترک، تماس پوست سالم با مایعات و ترشحات بدن فرد مبتلا، استفاده از تلفن، خوردن و آشامیدن یا استفاده از ظروف مشترک موجب انتقال این بیماری نمی شود. 

انجام ندادن روابط نامشروع جنسی و خویشتنداری در زمان مجردی، وفاداری به همسر در زمان تاهل، استفاده از کاندوم در تماس جنسی با شریک مبتلا یا مشکوک به ابتلا، پرهیز از مصرف مواد مخدر بویژه نوع صنعتی آن و روان گردان ها و استفاده نکردن از وسائل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی و وسایل تزریق به صورت مشترک از مهمترین راه های پیشگیری از بیماری ایدز است.

شناسایی ۳۹۴ بیمار ابتلا به ایدز در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا  اظهار داشت: از ۳۰ سال گذشته تاکنون، ۳۹۴ بیمار مبتلا به ایدز در این استان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۸۳ درصد مرد و بقیه زن هستند.

فردین مهرابیان میانگین سنی افراد مبتلا به ایدز در گیلان را ۲۵ تا ۴۰ سال عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع افراد شناسایی شده بیماری ایدز در استان، یکصد و ۱۸ نفر به دلایل مختلف از جمله کهولت سن فوت کردند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به آموزش برای پیشگیری از بیماری ایدز خاطر نشان کرد: آموزش در پیشگیری از ایدز، نقش اصلی را دارد بنابراین ضروریست تا خانواده ها، متولیان آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ....... به نقش مهم آموزش و اطلاع رسانی توجه جدی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان تغییر نگرش در کنترل بیماری ایدز را موثر دانست و بیان داشت: جلوگیری از رفتارهای نامطمئن، مراقبت و درمان بیماران در کاهش بار ویروسی و امکان انتقال به دیگران در کنترل بیماری موثر است.

امروز یکشنبه اول دسامبر مصادف با دهم آذر روز جهانی ایدز نام گرفته است.

از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) روز جهانی ایدز نامگذاری شده، هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود، هدف عمده از این کار اینست که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود، امسال نیز نهم تا پانزدهم آذرماه هفته اطلاع رسانی ایدز نام گرفته است.

شعار امسال روز جهانی ایدز (اول دسامبر) مصادف با دهم آذر آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان HIV (همه در یک کشتی نشسته ایم)، نام گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.