گزارش روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا ، حاکیست؛ ارسلان زارع  با اشاره به آغاز اجرای تفاهم‌نامه گمرکی اوراسیا از سوی ایران و لزوم به روز کردن ارزش‌گذاری کالاهای صادراتی خواست انجام این مهم در مورد کالاهای تولیدی گیلان، به گمرکات استان واگذار شود.

 وی به جایگاه گیلان در توسعه صادرات اشاره و اظهار کرد: گیلان نزدیک به ۹۵ درصد چای و  حدود  40 درصد برنج کشور را تولید می‌کند و بیشتر تاجران و بازرگانان، این محصولات را از استان‌های گیلان و مازندران به سایر گمرکات، حمل و از آنجا به صادرات این محصولات اقدام می کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه گمرک کشور به دنبال تخصصی سازی هر گمرک برای انجام صحیح‌تر امور ، افزایش دقت و کیفیت خدمات رسانی است،  افزود: پیشنهاد میشود گمرکات گیلان به عنوان گمرک تخصصی صادرات دو محصول چای و برنج تعیین، و صادرات آنها صرفاً از مبادی خروجی استان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی موسسه تحقیقات برنج و مرکز تحقیقات چای کشور مستقر  در گیلان  مقرر شده تا زمان پاسخگویی به نمونه برداری برای تعیین داخلی و خارجی بودن محصولات یاد شده، حداکثر به سه روز کاهش یابد.

وی با اشاره به شروع به کار بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی گفت: انتظار می‌رود با بهره برداری صحیح از این ظرفیت مهم، حجم مبادلات گمرکی در این بندر افزایش داشته باشد.

زارع به کمبود امکانات در گمرکات استان اشاره  و بیان کرد:  تعداد نیروی انسانی حاضر در این مجموعه متناسب با انجام مأموریت های محوله نیست، از این‌رو ، لازم است گمرک حسن رود در منطقه آزاد انزلی با ارتقای سطح سازمانی، از مدیریت به اداره کل تبدیل شود.

وی بیان کرد: با توجه به شبانه روزی شدن و راه اندازی گمرک ریلی در آستارا و افزایش حجم تبادلات گمرکی ، از مدیریت کلان این مجموعه انتظار می‌رود تا نسبت به افزایش ساختار سازمانی و تقویت جایگاه اداره گمرک نگاهی ویژه داشته باشد.

شتاب در اجرای کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا ، ۲۴ ساعته شدن ارائه خدمات درب ورود و خروج گمرک بندر انزلی ، پیگیری اخذ مجوزهای لازم به منظور صادرات و واردات مواد نفتی از طریق بنادر استان با هدف بهره برداری بهینه از زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در بخش حمل و نقل دریایی استان از تاکیدات استاندار گیلان در این نشست بود.

قرارداد تشکیل اولیه اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲۹ مه ۲۰۱۴ میان کشورهای روسیه، بلاروس و قزاقستان منعقد و جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا شد و سپس کشورهای ارمنستان و قرقیزستان نیز به عضویت آن در آمدند.

این اتحادیه کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد. کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت و بیش از ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت دارند که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. درباره اهداف این اتحادیه اقتصادی می‌توان به تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی اشاره کرد.

موافقنامه موقت ترتیبات ترجیحی ایران و اوراسیا از پنجم آبان ماه سال جاری اجرایی شد و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقتنامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. این موافقتنامه  ۸۶۲  قلم کالا را شامل می‌شود که ۳۶۰  قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است. ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالیکاری استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.

در استان های گیلان و مازندران ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای وجود دارد که ۹۰ درصد این باغ ها در گیلان واقع است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.