به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحسین دلداده مودب استاد دانشگاه اردبیل، منتقد ادبی و از شیون شناسان معاصر که به عنوان میهمان ویژه این مراسم بیان کرد: اشعار شیون در اوج ترین نقطه شعر دورانش بود تاکید کرد: اشعار بسیاری از شیون فومنی هنوز چاپ نشده و شیون هر آنچه را که شایسته یک شاعر والابود را در شعر گیلکی و  فارسی در خود داشت

 این استاد ادبیات فارسی خاطرنشان کرد:شیون فومنی شخصیتش والاتر از شعرش بود و شعرش والاتر از شخصیتش و در صداقت،وفاداری، انساندوستی و محبت بی نظیر بود.

وی افزود: برای کسی که شعر را برای شاگردانش تدریس می کند سوای عروض و قافیه ، بیان تاریخ ادبیات برای اطلاع از  شخصیت شاعران ، بسیار اهمیت دارد.

***آغاز ساخت مستند زندگی شیون فومنی

در ادامه مراسم فرزند شیون فومنی با اشاره به ثبت بنیاد فرهنگی شیون فومنی در تهران گفت: از حدود 20 روز پیش ساخت فیلم مستندزندگی شیون فومنی آغاز شده تا نسل امروز و فردا هویت واقعی شیون را به زبان تصویر بشناسند.

حامد فومنی اظهار داشت: نخستین کتاب بررسی زندگی و آثار شیون فومنی با عنوان(نی زن کنار برنج زار) به رشته تحریر در آمده که به زودی در تهران رونمایی می شود.

وی ادامه داد: بنیاد فرهنگی شیون فومنی تدوین و حفظ آثار شیون فومنی را به صورت جدی به دنبال دارد و چاپ اشعار شیون و ساخت مستند شیون فومنی به عنوان دو فعالیت اولویت دار در دستور کار این بنیاد قرار گرفت.

فرزند شیون فومنی با بیان اینکه بندرانزلی یکی از خاستگاه های شعر فارسی و گیلکی است و اساتید بزرگی همچون احمد عاشور پور و محمدتقی بارور را تحویل جامعه هنر داده است اضافه کرد:این فیلم مستند در استان های گیلان، مازندران ، تهران و کرمانشاه تصویر برداری می شود.

*شیون زبان گیلکی را زنده نگه داشت

 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی غروب چهارشنبه در این مراسم اظهار کرد: شیون فومنی یکی از کسانی است به طور ویژه زبان گیلکی را زنده نگه داشته است.

فرهاد رحمان زاده تصریح کرد:یکی از سیاست های کاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی شعرخوانی شاعران در بین مردم و برای مردم است .

وی افزود:انجمن های فرهنگی و هنری تحت پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان هرسال برنامه های سال آینده را ارائه می دهند که با برنامه ریزی و تامین اعتبار ،مجوز لازم برای اجرای آن صادر و به مرحله اجرا می رسد.

وی یادآور شد:انجمن شعر و ادب شیدای بندرانزلی بر اساس برنامه ریزی های خود، برگزاری شب شعری با عنوان یادبود شیون فومنی در زمان نزدیک به سالگرد فوت آن استاد مرحوم را در دستور کار داشت که امروز اجرا شد.

رحمان زاده خاطر نشان کرد: شعر خوانی در حضور مردم و در محیطی خارج از اتاق انجمن های شعر همواره در برنامه های اداره ارشاد انزلی بوده و این کار باعث می شود هم مردم کارها را بشنوند و هم شاعران با انگیزه و دیدی بهتر به سرایش تراوشات ذهنی خود بپردازند.

شیون فومنی سوم دی ماه 1325 در شهرستان فومن متولد شد . او به عنوان یکی از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلی و بومی ، زبان گیلکی را که در محاق فراموشی قرار داشت با اشعارش دوباره احیاء کرد و از سوی دیگر در حوزه شعر فارسی با انتشار مجموعه‌های شعر فارسی و ارائه قالبهای معمول و مرسوم شعر فارسی از شاعران تأثیر گذار و توانای شعر معاصر بشمار می‌رود.
شیون سال 1372 مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و در شهریور 1377 پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت. آرامگاهش در بقعه سلیمان داراب رشت بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزا کوچک جنگلی قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.