گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست گیلان به ایرنا حاکیست؛ قربانعلی محمدپور اظهار داشت: طی پایش های دوره ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارشهای رسیده  ،اخیرا گونه  جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia  stratiotes  از خانواده Araceae  ) در برخی استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است.

 وی  با بیان اینکه این گیاه آبزی شناور ، بومی آب های مناطق گرم بوده و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رها سازی شده، تصریح کرد: برگ های پهن کرکدار و ریشه های افشان گیاه آن را روی سطح آب شناور می کند و  به راحتی از طریق پاجوش های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابجا می شود.

 وی دمای بهینه برای رشد و تکثیر گیاه کاهو آبی را  بین ۲۰  تا  ۳۰ درجه سانتیگراد عنوان و بیان کرد: اما این گیاه در بازه دمایی ۱۷ تا ۳۵ درجه نیز قادر به زندگی است .

محمدپور متذکر شد: ورود و رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلام شده است  .

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: این گیاه به عنوان گونه ای مهاجم قلمداد می شود و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری کند و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی نماید. کاهش تنوع زیستی آبزیان ، کاهش نرخ زادآوری و  بقای آبزیان ، از دیگر مخاطرات این گیاه است   .

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه های غیر بومی نظیر آزولا و به خصوص سنبل آبی که در حال حاضر به یک معضل اساسی در استان تبدیل شده ،از شهروندان خواست در صورت مشاهده  این گیاه در منابع آبی ،مراتب را به دستگاه های ذی ربط اطلاع داده و از رها سازی خودسرانه هر گونه گیاه غیر بومی به خصوص گونه های آبی در منابع آبی خودداری کنند .

محمدپور تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع و بامساعدت استاندار و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه استان به منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالابها و آب بندان های استان گرفته شده است .

پیش از این سنبل آبی و آزولا به عنوان گیاهان مهاجم  در پهنه آبی استان شناخته می شدند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.