اگرچه تلویزیون در اوایل اختراع خود یک رسانه گروهی کوتاه‌مدت بود و روز به روز بر مخاطبانش افزوده می شد امروز به قوت تغییرات دیجیتال ، تماشای تلویزیون از اینچ های غول آسا به تلفن های کوچک همراه راه یافته و شبکه های محلی بدلیل گستردگی و تنوع رسانه در صورت کم توانی در رقابت، تماشاچیان را از دست خواهد داد.

حمیدرضا سلیمانی مجری و هنرپیشه تئاتر و سینما که در فیلم هایی همچون بادیگارد اثر حاتمی کیا نقش آفرین بوده ، در جریان سفر به گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: امروز شبکه های محلی تلویزیون تنها در قالب تعریف لغوی آن به معنای سیستم ارتباطی و رسانه‌ای پخش‌کننده تصویر متحرک و صداها از مسافت دور نمی گنجد؛ بلکه دنیای امروز، تغییرات و تحولات عمیقی را شاهد است که همه آنها در حوزه‌های عملکردی هویت، مرز ، زمان و مکان قابل درک‌ است. 


وی می افزاید: اگرچه یکی از کارکردهای تلویزیون آگهی و تبلیعات است اما نباید این همه کارکرد باشد؛ بلکه شبکه های محلی نقش بزرگی در پاسداشت هویت و برجسته سازی فرهنگ بومی برای جلوگیری از بحران هویت ایفا می کنند.
وی ادامه می دهد: امروز کارکرد رسانه بستر ساز مناسبی برای آموزش و هدایت جامعه است که با برنامه ریزی های دقیق وهدفمند می توان از آن به نحو شایسته ای بهره گرفت.
سلیمانی شبکه های محلی از جمله شبکه باران را که امروز بصورت ۲۴ ساعته برنامه پخش می کند ، رسانه ای مثمر در راستای توسعه اقتصادی استان ها از طریق پرداختن به گیرایی های گردشگری و همچنین توسعه فرهنگی و جلوگیری از چند پاره شدن هویت می داند.
شبکه باران شبکه تلویزیونی استان گیلان است که از مرکز رشت روی کانال ۰۷ باند VHF و از فرستنده زیباکنار برای سرتاسر گیلان پخش می‌شود . این شبکه از ۱۳ تیر ۷۷ با تاکید بر فرهنگ‌ و طبیعت در زبان های فارسی گیلگی و تالشی راه اندازی شد و پرداختن به انعکاس مشکلات کلانشهر رشت و  سایر نقاط استان گیلان به همراه اخبار استانی با تاکید بر گویش محلی و دعوت از برخی کارشناسان یا مسئولان محلی برای پاسخگویی به مردم از اولویت های برنامه ای آن است که البته برنامه‌های طنزبه زبان گیلکی نیز از جمله برنامه های پر مخاطب این شبکه محلی است. 
شبکه باران از تابستان سال ۱۳۹۰ بصورت ۲۴ ساعته پخش می شود؛ درحالیکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی؛ فقط یک ایستگاه زیباکنار و هفت ایستگاه دیگر همراه با ۹ فرستنده در استان وجود داشت؛ امروز در گیلان حدود ۳۰۰ ایستگاه ماهواره ای برای پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی و حدود یک هزار و ۲۰۰ دستگاه فرستنده تلویزیونی در گیلان راه اندازی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.