شهرود امیرانتخابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به استقبال خوبی که در داخل کشور و استان از گردشگری خوراک می شود، هنوز گام مثبت ارزنده ای در راستای جذب گردشگر خارجی در صنعت گردشگری خوراک برداشته نشده است .

وی افزود: گردشگری خوراک، همانند صنعت گردشگری در کشورمان نوپاست و هنوز از توانایی این نوع گردشگری که بصورت ظرفیت در استان وجود دارد ، استفاده نکرده ایم. 
وی ادامه داد : تنها در شهرستان رشت ۶۰۰ واحد پذیرایی و رستوران وجود دارد که نشان دهنده تمایل و علاقه مردم به صنعت غذا و خوراک است، اما متاسفانه نتوانسته ایم از گوناگونی غذایی گیلان بهره ببریم و شاهد تنوع غذاهای بومی در این واحدها باشیم.
امیرانتخابی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از راهکارهای علمی و عملیاتی، پیشنهادات پژوهشگران صنعت گردشگری و بررسی عوامل موفقیت اندک ، در آینده ای نه چندان دور ظرفیت نهفته گردشگری خوراک را به یکی از گیرایی های بارز استان تبدیل کنیم.
وی،  پیوستن رشت به شهرهای خلاق جهان را فرصتی برای رونق و توسعه گردشگری استان عنوان و خاطرنشان کرد: گیلان با ۱۷۰ نوع غذای محلی یکی از استان‌های غنی در زمینه گردشگری فرهنگی بویژه تنوع غذایی است که این موضوع می‌تواند بعنوان یکی از گونه‌های گردشگری تخصصی غنی در بحث گردشگری برجسته و مورد اهتمام قرار گیرد.
امیر انتخابی با اشاره به ثبت برخی از غذاهای گیلانی در فهرست میراث ناملموس کشور  گفت: باقالاقاتوق، ترش تره و میرزا قاسمی بعنوان غذاهای محلی، رشته خشکار، نان خلفه و نان برنجی بعنوان شیرینی، زیتون پرورده، کاله کباب و بادمجان شکم پر  بعنوان چاشنی، چای محلی گیلان و انواع دم نوش های محلی به جشنواره‌های متعدد کشوری راه یافته‌اند.
وی ضمن اینکه از دفاتر خدمات مسافرتی خواست در جذب گردشگر خارجی اهتمام بیشتری داشته باشند ، اظهار داشت: در هیچ جای دنیا صنعت گردشگری تنها بر گردشگر داخلی استوار نیست و می‌بایست شرایط بگونه ای فراهم شود تا از ظرفیت‌های گردشگری برای جذب گردشگر خارجی استفاده کرد.
وی با اشاره به این که  گیلان در ۱۸ ماه اخیر میزبان تعداد ۹۱ میلیون و ۲۲۲هزار و ۶۸۴ نفر گردشگر شب اقامت داخلی در واحدهای اقامتی بوده خاطرنشان کرد:توسعه گردشگری راهی جایگزین برای درآمد نفت است .
امیر انتخابی  ادامه داد: همچنین طی مدت یادشده تعداد ۸۱ هزار و ۵۵۴ نفر شب اقامت، گردشگر خارجی به استان وارد شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان  تاکید کرد: برای توسعه گردشگری نباید تنها به دستگاه متولی اکتفا کرد بلکه همه دستگاه ها باید برای توسعه گردشگری پای کار بیایند .

ماهی ملاته ، کولی غورابیج،چغرتمه ، کاله کباب ، کپور آبه ، باقلا قاتق ، میرزا قاسمی ، ترش تره ، سیرقلیه ، کباب ترش، اناربیج ، واویشکا ، شش انداز، ترش آش ، گمج کباب، موتنجن، دبیجا ،  ماهی فیبیج، لونگی، باسترما، بورانی پلو،  فسنجان، واویشکا،  آش ترش، آلو مسما، سیر بیج و سیرقلیه برخی از خوراکی های لذیذ خطه گیلان هستند.
۱۰۵ هتل ، ۳۳ هتل آپارتمان، ۸۱ مجتمع گردشگری، ۴۹ مهمانپذیر، یک هزار و ۶۸۸  مسافرکاشانه، ۲۰ مجتمع سرگرمی و تفریحی، ۳۸ اقامتگاه بومگردی ، یک اسکله مسافربری و دریایی، ۲۸ اسکله گردشگری دریایی  در گیلان فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.