رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان انزلی عصر جمعه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همکاری سازمان دانشجویان گیلان و تنی چند از شهروندان موفق شدیم با استفاده از هشت قایق موتوری حدود ۱۰۰ کیسه سنبل آبی را از پهنه آبی تالاب انزلی جمع آوری و به سطح خشکی منتقل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ورود فاضلاب ها به تالاب انزلی از جمله تهدیدهایی است که این تالاب با آن مواجه است و بیشتر فاضلاب های شهرستان رشت و صومعه سرا و انزلی وارد این تالاب می شود و علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی و ورود مواد شیمیایی مختلف به این تالاب و بازگشت آن به چرخه زندگی مردم ، آثار زیان باری در راستای نابودی تالاب بر جای می گذارد .

احسان هادی پور با بیان اینکه تالاب بین المللی انزلی با تهدیدات فراوانی روبروست افزود: علاوه بر ورود پسماندها و رسوبات و فاضلاب ها به تالاب و همچنین پسروی آب خزر که باعث کاهش شدید عمق تالاب بین المللی انزلی شده، در چهار سال گذشته این تالاب با مشکل جدیدی به نام گیاهان مهاجم آزولا و سنبل آبی مواجه شده است.

وی ادامه داد: گیاه آزولا به دلیل چسبیدن به پای پرندگان به راحتی سراسر پهنه آبی گیلان را در بر گرفت اما نکته مثبت آن این است که این گیاه با نوسان دمای خیلی معمولی هم تحت تاثیر قرار گرفته و جمعیت آن به شدت کاهش می یابد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی با اشاره به اینکه سنبل آبی یکی از ۱۰ گونه گیاهان مهاجم دنیاست گفت: این گیاه وقتی وارد اکوسیستم آبی می شود ظرف مدت دو هفته می تواند جمعیت خود را به میزان دو برابر افزایش داده و یک بوته گل با ۲۰ گل می تواند سه هزار دانه تولید کند و هر دانه آن بین پنج تا ۲۷ سال می تواند زنده بماند.

هادی پور با بیان اینکه گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده ، افزود: به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه ، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می شود و به دلیل تولید لجن عالی باعث خشک شدن پهنه های آبی می شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین راه مقابله با این گیاه مهاجم جمع آوری فیزیکی آن است ادامه داد: جمع آوری این گونه مهاجم نیازمند امکانات و توجه ویژه مسئولان با استفاده از نیروی انسانی بسیار و به تبع آن هزینه بالاست و در صورت عدم جمع آوری به موقع این گیاه سریعتر از انتظارات ، تالاب بین المللی انزلی از بین می رود.

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی انزلی ۲۵هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۸۰ درصد (۱۹هزار هکتار)از پهنه این تالاب در حوزه سرزمینی شهرستان بندرانزلی واقع است و این تالاب با وجود اینکه در سال ۱۹۷۴ جزو اولین تالاب های ثبت شده در فهرست کنوانسیون بین المللی رامسر بود ولی متاسفانه در سال ۱۹۹۵ در فهرست تالاب های در معرض نابودی قرار داده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.