حبیب جهانساز در مراسمی  روز چهارشنبه در آیین روز مزرعه در روستای تجن گوکه آستانه اشرفیه اظهار داشت: پرداخت به موقع مطالبات چایکاران و تسهیلات به آنها باعث شد امسال نسبت به سال زراعی 97 حدود 1000 بهره بردار به برداشت برگ سبزچای اضافه شود .

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته حدود 41 هزار بهره بردار در حوزه چای در کشور فعال بودند که سال زراعی جاری این تعداد به حدود 42 هزار نفر رسید که عواملی مانند پرداخت تسهیلات کم بهره ، افزایش 40 درصدی قیمت برگ سبز چای و پرداخت به موقع مطالبات چایکاران از جمله عوامل تاثیر گذار در این مورد بودند.

وی با اشاره به اینکه درحوزه مکانیزاسیون باغهای  چای ، شرکت های مکانیزاسیون در اولویت قرار دارند اظهار داشت: در این راستا دو شرکت مکانیزاسیون به کمک صندوق توسعه چای کشور شکل گرفته است که تسهیلات در اختیار این شرکت ها قرار می گیرند و در حوره بهزراعی و اصلاح باغات چای به کشاورزان تسهیلات چهاردرصدی پرداخت می کنند و اقساط آنها به صورت پنجساله از قیمت برگ سبز تحویلی کسر می شود.

رییس سازمان چای تاکید کرد: در حال حاضر ماشین آلات در حوزه چای دو نفره و تک نفره هستند و کمباین چای در کشور وجود ندارد و با توجه به اینکه 20 درصد از باغات چای در دشت واقع شده اند دنبال واردات این دست دستگاه ها نیز هستیم.

جهانساز یادآورشد: اهمیت چای بر کسی پوشیده نیست و گردش مالی دو هزار میلیارد تومانی  که چای برای استان گیلان دارد این موضوع را حساس کرده است که علاوه براینکه چای جایگاه بالایی در حفظ اکوسیستم گیلان دارد و با توجه به اینکه 80 درصد از باغات در اراضی شیب دار واقع شده اند ، وجود بوته های چای جلوی فرسایش خاک را به شدت می گیرند که اگر این نبود در بارندگی های اخیر خسارات عمده ای به منطقه وارد می شد.

وی افزود: امسال برای اولین بار در سال جاری چهار کارخانه با اجرای طرح باغ- کارخانه ، مبلغی مازاد بر خرید را به چایکاران پرداخت کردند که توسط بعضی از کارخانه ها تا دو هزار تومان بیشتر بابت هر کیلوگرم برگ سبز به چایکاران پرداخت شد.

وی اظهارداشت: تسهیلات کم بهره ای که صندوق توسعه چای به کشاورزان اختصاص می دهد امسال باعث 10 درصدی افزایش تولید نسبت به سال گذشته شده است که در سال گذشته 112 هزار و 300 تن برگ سبر تحویل گرفته شده بود اما امسال تا اکنون 124 هزار تن برگ سبز تحویل گرفته شده است و این روند تا پایان مهر نیز ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان چای کشور یادآورشد: با تفاهم نامه ای که بسته شده قرار است ارقام جدید سازگار با شرایط اقلیمی منطقه وارد شوند و بعد از پایان خرید تضمینی برای سال آینده به دنبال برنامه مکانیزاسیون و اجرای طرح های آبیاری تحت فشار ، اصلاح و به زراعی باغهای چای هستیم .

وی اضافه کرد: به صاحبان کارخانه های چایسازی هم تسهیلاتی از محل صندوق توسعه چای کمک شده است تا بتوانند سهم خود را از خرید تضمینی به چایکار پرداخت نمایند و مجبور نباشند چای خشک تولیدی خود را با قیمت پایین بفروشند.

استان گیلان و مازندران حدود 25 هزار هکتار باغ های چای  دارند که حدود 90 درصد از این اراضی در استان گیلان واقع است .

7297 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.