به گزارش خبرنگار ایرنا اسماعیل حیدری آزاد روز دوشنبه در همایش روز ملی روستا در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در بندرانزلی با تبریک فرارسیدن روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: روستاها امروز باید به عنوان کانون تولید محصولات کشاورزی و زراعی مورد توجه قرار بگیرد

وی خاطرنشان کرد: با نگاهی به گذشته و مقایسه وضعیت روستاها در اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی و امروز، در حال حاضر روستاها دارای امکانات خوبی بوده و وضعیت روستائیان و روستاها اگر بهتر از شهر نباشد کمتر از آن هم نیست .

حیدری آزاد با اشاره به اینکه در صورت فراهم بودن امکانات و زیر ساختهای لازم  در روستا ها می توان شاهد مهاجرت معکوس بود تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های موجود در هر منطقه باید تلاش شود با توسعه روستا و اشتغال پایدار برای جوانان ، هیچ جوان بیکاری در روستا وجود نداشته باشد.

 حیدری آزاد با اشاره به اهمیت جایگاه روستا در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور همچنین گفت: اقدامات موثری در روستاها در قالب پرداخت تسهیلات روستایی انجام شده و در حال انجام است و  فعالان و سرمایه گذاران می توانند در قالب بخش خصوصی و شرکت تعاونی در زمینه اقدامات مرتبط با اشتغالزایی در سطح روستاها حضور موثر داشته باشند.

وی با اشاره به  وجود ۲۷ روستا در شهرستان انزلی افزود:  انزلی ، نسبت به شهرستان های همجوار و استان تعداد کمی روستا دارد  اما همین تعداد اندک  روستاهای آباد در امر کشاورزی موفق هستند به نوعی که روستای آبکنار در سطح استان گیلان بزرگترین روستا محسوب می شود.

حیدری آزاد با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های موجود در روستا برای توسعه و آبادانی همان روستا، و اشتغال و معیشت روستائیان ادامه داد: در حال حاضر ۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در سطح شهرستان انزلی وجود دارد که پنج هزار هکتار شالیزار و 2 هزار هکتار آن را باغات تشکیل می دهد.

فرماندار شهرستان بندر انزلی همچنین با اشاره به وجود ۷۵ پهنه استخر ذخیره آب به صورت آب بندان طبیعی برای کارهای کشاورزی در روستاهای انزلی تاکید کرد: این تعداد از آب بندان ها در سطح روستاها مساحتی بیش از ۶۰۰ هکتار را به خود اختصاص داده که برخی از آنها قابلیت سرمایه گذاری و استفاده در راستای گردشگری و توسعه اقتصادی و معیشتی روستاییان را دارد و به عنوان ظرفیت بسیار مناسب اقتصادی و توسعه ای روستا است.

حیدری آزاد با تاکید بر این که همه روستاهای شهرستان بندرانزلی از آب آشامیدنی مناسب برخوردار هستند، افزود: در حال حاضر تعداد محدودی از روستاهای غربی شهرستان به دلیل عدم همکاری روستائیان تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مخازن ذخیره آب می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد افزود: انتظار داریم، اهالی روستاها، شورا ها و دهیاری ها همکاری لازم با آب و فاضلاب روستایی شهرستان در جهت ارائه سرویس مناسب را داشته باشند تا شاهد بروز مشکل در زمینه استفاده از آب شرب نباشیم.

وی با اشاره به تلاش مسئولان بندرانزلی در راستای برق رسانی به روستاها و رفع مشکلات افت ولتاژ و ضعف برق عنوان کرد: در چهار سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تقویت برق، رفع افت ولتاژ، تبدیل سیم مسی به کابل خود نگهدار، اصلاح خط ۲۰ کیلو وات و تبدیل تیرهای چوبی به تیرهای بتنی در شهرستان انجام شده و البته در برخی از روستاها هنوز کاستی هایی وجود دارد که با پیگیری های صورت گرفته، به زودی برطرف می شود.

فرماندار شهرستان بندر انزلی با اشاره به سرقت پمپ های آب کشاورزی  در برخی از مناطق روستایی گفت: اهالی روستاها و دهیاران با نیروی انتظامی همکاری بیشتری داشته باشند تا سرقت های خرد که در سطح روستاها و شهرستان انجام می شود به حداقل برسد.

حیدری آزاد با بیان اینکه دهیاران به عنوان مسئول مستقیم در روستاها باید پاسخگوی دستگاه‌های امنیتی و نیروی انتظامی باشند تاکید کرد: یکی از مصوبات شورای تامین ، نصب دوربین های مداربسته در ورودی و خروجی روستاها است و لازم است ورودی و خروجی روستاها به دوربین مداربسته مجهز شوند تا افراد ناشناس شناسایی شوند.

***استفاده از نظرات کارشناسان برای توسعه همه جانبه روستاها ضرورت دارد

در ادامه این مراسم بخشدار مرکزی شهرستان بندر انزلی اظهار کرد: با ظرفیت‌های موجود به ویژه شخصیت های تحصیل کرده در روستاها باید زمینه ماندگاری هرچه بیشتر را فراهم کنیم.

اسماعیل قاسمی با بیان اینکه استفاده از نظرات کارشناسان در همه دستگاه ها برای اجرای برنامه های لازم در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال زایی در سطح روستاها باید مورد توجه قرار گیرد افزود: روستایی بودن یک افتخار محسوب می شود و خوشبختانه بسیاری از روستائیان امروزه تمایل به بازگشت به روستاهای خود و مهاجرت معکوس را دارند.

وی با اشاره به اینکه رونق اقتصادی در کنار ایجاد اشتغال و افزایش تولید باعث جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می شود تصریح کرد: به دلیل عدم توسعه همه جانبه امروزه شاهد کاهش جمعیت، به ویژه جوانان در روستا هستیم و این نگران کننده است و باید با ایجاد انگیزه در روستاها برای ماندگار شدن روستایی گام‌های موثری برای توسعه همه جانبه در سطح روستاها برداشت.

بخشدار مرکزی انزلی بیان کرد: دهیاران و شوراهای روستایی به عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و مسئولان عمل می کنند و باید با فعالیت و توجه بیش از پیش به رفع مشکلات روستائیان دغدغه های آنان را کاهش دهند.

در پایان این همایش از پنج  تن از کارآفرینان نمونه روستاهای شهرستان بندر انزلی تجلیل شد.

بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و 27 روستا و 2 دهستان دارد که از این تعداد 24 روستا در شهرستان انزلی دارای دهیاری هستند. شهرستان بندرانزلی با حدود 140 هزار نفر جمعیت قریب 24 هزار روستانشین دارد.

7471 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.