به گزارش ایرنا سیداسماعیل میرغضنفری شنبه شب در جلسه بررسی مشکلات آب و فاضلاب شهرستان لاهیجان افزود: برغم اعلام اسمی  ۸۶درصد نرم برخورداری این شهرستان از آب شرب، ولی در عمل با میزان برخورداری واقعی جمعیت این شهرستان تفاوت  دارد و میزان برخورداری شهرستان پایین تر است که  اعلام این آمار از لحاظ قانونی و اعتباری  مشکلاتی بوجود آورده است. 

وی اظهار داشت:  فرسودگی شبکه های آب  هم در حوزه شهری و هم روستایی یکی  از مشکلات این شهرستان است و باعث شکستگی های مکرر و پیاپی شده که همین امر تاثیر منفی در کیفیت آب  شهر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: آب استحصال شده از منبع هم  تا زمانی که بدست مصرف کننده می رسد ، باز تفاوت رقم ها  قابل ملاحظه است  و بسیاری از روستاها با کمبود آب مواجه هستند در حالی که شماری از  شوراها در روستاها  با امکانات اندکشان آمادگی دارند برای ساماندهی همکاری کنند ولی به دلیل تعدد روستاها و گستردگی ها ، این کار  انجام نمی شود.

 فرماندار لاهیجان  با اشاره به  برخورداری شهرستان در سال جاری از ۱۲۸میلیارد ریال اعتبارات  استانی و ملی در بخش  فاضلاب  روستایی و   شهری پیشنهاد داد:   این شهرستان  از  اعتبارات محل صندوق توسعه ملی و رفع تنش های آبی  بهره مند شود .

میرغضنفری اظهار داشت: با توجه به رنگی بودن آب و مستهلک شدن شبکه های آبرسانی در شهرستان لاهیجان پیشنهاد داده شد که اصلاح شبکه  به میزان ۹۴کیلومتر از تبصره سه توافقی بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب استفاده شود که بزودی با حضور معاون عمرانی استاندار گیلان جلسه ای در این خصوص تشکیل می شود.

به گفته وی  پیشنهاد شد اعتبار پنج کیلومتر توسعه شبکه از محل ماده ۱۱ استفاده شود و در باره رینگ آب شهر هم کمک شود تا مشکل رنگی شدن آب بخشی از شهر لاهیجان رفع شود.

فرماندار لاهیجان در باره فاضلاب شهرستان نیز  گفت: لاهیجان یکی از سه شهریست که از مجموع ۵۲شهر استان گیلان دارای تصفیه خانه بزرگ فاضلاب است ولی هم اکنون ۲۰درصد فاضلاب ها وارد تصفیه خانه لاهیجان می شوند که اگر ۱۱۰ میلیارد ریالی که برای این منظور در نظر گرفته شده  و شش میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده  ، صددرصد تخصیص یابد  ورودی به تصفیه خانه ۷۰درصد می رسد که   ۵۰درصد حجم تصفیه خانه افزایش می یابد و برخی مناطق روستایی هم در دستور جمع آوری فاضلاب قرار می گیرند .

وی افزود:  ۲۹هزار مشترک آب و فاضلاب روستایی  در شهرستان لاهیجان وجود دارد  که بیش از دو سوم  آب آنها از سایت خوش سیرت  تامین  می شود و ۲۱کیلومتر خط انتقال دارند که تصمیم گرفته شد هفت و نیم کیلومتر از این مقدار با اعتبار ۲۰۰میلیارد ریال   اجرایی شود.

وی یادآور شد: استاندارد برخورداری شهرستان لاهیجان از آب و فاضلاب ۸۶ تا ۷۹درصد ، استان ۷۵و ۸۱  و کشور ۷۹ درصد است که این آمار و اطلاعات باعث شده در سطح کشور به  این شهرستان اجازه استفاده از اعتبار آب و فاضلاب روستایی داده نشود.

میرغضنفری گفت: در الزامات بودجه امسال  ۱۴ میلیارد و۵۰۰میلیون  ریال  از محل تملک شهرستانی و استانی اختصاص داده شد و  فاضلاب روستایی هم در برنامه پنج ساله پنجم قرار بود هشت درصد روستاهای کشور دارای فاضلاب بهداشتی داشته باشند که در این راستا لاهیجان یکی از دو شهرستان  گیلان است و  در روستای پاشاکی ، طرح فاضلاب روستایی امسال  اجرایی شده و بزودی شاهد بهره برداری کامل از آن خواهیم بود.

شهرستان لاهیجان با دو بخش مرکزی و رودبنه، در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.

۶۰۲۹/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.