سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: اهداء عضو این بانو که دهم مهرماه سال جاری بر اثر خونریزی مغزی، دچار مرگ مغزی شده بود، با تایید پزشکان و رضایت خانواده اش انجام گرفت.

مازیار محمدی افزود: بافت های (نسوج) بدن شامل دریچه قلب، استخوان ها، تاندون ها، غضروف ها و ... این بیمار دچار مرگ مغزی در مرکز  واحد فراهم آوری بیمارستان رازی رشت برداشته و برای فرآوری و پیوند به بیماران نیازمند به تهران انتقال داده شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون در گیلان، خانواده 14 بیمار دچار مرگ مغزی برای اهدا عضو عزیزشان اقدام کردند.

اعلام رضایت برای اهدای اعضاء از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام شد؛ باربد چمن زیبای ، کودک چهارساله اولین اهدا کننده عضو در این استان است که با رضایت خانواده کلیه اش به مردی ۴۲ ساله پیوند زده شد.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده اش خیلی زود برای اهداء عضو رضایت دهد، می تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد، بر اساس آمارها، هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می شود، هر دو ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد.

کلیه ها، قلب ، کبد، پانکراس، روده، ریه ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم ، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضاء ، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگز مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

۷۲۸۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.