به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش با حضور جمعی از سالمندان آسایشگاه معلولان و سالمندان استان گیلان در پارک قدس رشت برگزار شد.

مدیر عامل آسایشگاه معلولان و سالمندان استان گیلان روز سه شنبه درباره برگزاری این پیاده روی به خبرنگار ایرنا گفت: این پیاده روی با هدف ایجاد شور و نشاط در سالمندان برگزار شد.

سید علی حسینی با اشاره به نقش مهم ورزش در سلامت افراد از جمله در سلامت سالمندان اظهار داشت: فعالیت ورزشی در سالمندان علاوه بر حفظ تحرک و استقامت و کاهش بروز بیماری ها موجب نشاط و برخورداری از یک زندگی سالم می شود.

وی با اشاره به برگزاری برنامه های مختلف به مناسبت هفته سالمندان در آسایشگاه معلولان و سالمندان استان گیلان خاطر نشان کرد: علاوه بر پیاده روی، برگزاری اردوهای تفریحی و نمایش تئاتر توسط مددجویان هنرمند این آسایشگاه  از جمله برنامه ها است.

در زمان حاضر بر اساس آخرین آمار، ٤٠٠ نفر در آسایشگاه سالمندان و معلولان گیلان - رشت نگهداری می شوند که از این تعداد ٢١٠ نفر زن و ١٩٠ نفر مرد هستند.

به مناسبت هفته سالمندان همایش سالمند، فرصت ها  چالش ها امروز  از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با همکاری بهزیستی استان در رشت برگزار شد.

 سوم تا نهم مهر ماه هفته سالمندان نام گرفته است.سالمند، سلامت و سبک زندگی، سالمند وهمبستگی در بستر خانواده، سالمند، سنت های دیرین فرهنگی، دینی و تکریم منزلت، سالمند، رفاه اجتماعی، و محیط توانمندساز، سالمند، عدالت، حقوق شهروندی و حمایت های قانونی، سالمندی فعال و مشارکت اجتماعی و سالمند و سازمان های مردم نهاد روز شمار هفته سالمندان است.

سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز ۶۰ سالگی است . امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده است و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد به طوریکه بر اساس پیش بینی کارشناسان در آینده ای نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود. با افزایش سالمندان مساله بهداشت، سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده ای پیدا می کند.

باید قبول کرد که سالمندی بیماری نیست بلکه یک فرایند طبیعی است و نمی توان آن را متوقف و یا معکوس نمود؛ می توان با مراقبت های صحیح و ساده به سالمندی توام با سلامت رسید. چون سالمندی همراه با فقدان یا کمبودهایی است، توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی آنان لازم و ضروری است.از طرف دیگر هنگامی که خود مردم آگاهی و برداشت کافی از دوران و مسایل مربوط به سالمندی داشته باشند در وضع و موقعیت بهتری جهت برخورد با مسائل و واقعیات دوران پیری و رعایت موارد پیشگیری و بهداشت این دوران قرار خواهند گرفت.بنابراین توجه به بهداشت دوران سالمندی موجب خواهد شد فرد سال های پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی، روانی و اجنماعی سپری کند.

بر اساس سرشماری سال ۹۵،  ۲۵ / ۱۳ درصد از جمعیت استان گیلان سالمند هستند.

۷۲۸۶ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.