به گزارش خبرنگار ایرنا، ارسلان زارع شامگاه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در رشت افزود: اگرچه محصولات کشاورزی برای ما ارزشمند است اما میزان صادرات  هر کیلو محصول صادراتی ما کمتر از یک دلار ارزش دارد و بایستی با فناوری ، اطلاعات داده های علمی و استفاده از محصولات دانش بنیان اهتمام داشته باشیم تا ارزش صادرات را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت:  به دنبال این هستیم تا با ثبات نسبی که در حال حاضر در کشورمان حاکم است ، از مولفه‌های اقتصادی از جمله صادرات بهره بیشتری  بگیریم.

زارع صادرات را موتور محرکه رشد اقتصادی خواند و خاطرنشان کرد:  بایستی با استفاده از ظرفیت های استان و تقویت آنها و حل مشکلات زمینه استفاده بیشتر از پتانسیل ها را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تحقق این هدف در کوتاه مدت دشوار است، گفت: برای شناسایی ظرفیت‌ها از فرصت‌ ظرفیت‌های جدید نیز نباید غافل شویم و برگزاری نمایشگاه در کشورهای دیگر ، استفاده از ظرفیت های تولیدی و واحدهای اقتصادی  ارزشمند  و داشتن محل مناسبی برای نمایشگاه دائمی یک ضرورت است .

وی خاطرنشان کرد : انتظار است که برای توسعه صادرات در قالب سیاست‌های برون گرا در تجارت خارجی گام‌های بیشتری را برداریم.

وی به  احداث راه آهن گیلان نیز اشاره و تصریح کرد:  دولت تدبیر و امید تلاش دارد که راه آهن  سراسری متصل شود از این رو اهتمام داریم در زمان مقرر خط ریلی را به بندر انزلی و کاسپین برسانیم تا کریدور جنوب به شمال کامل شود چرا که،  این مهم  ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه صادرات است.

زارع با اشاره به صادرات از طریق شرکت های تعاونی  ادامه داد:  با وجود ۸۰ درصد افزایش صادرات  تعاونی‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ باید این مسیر رو به رشد را ادامه دهیم و یکی از جلوه‌های حضور شرکت‌های تعاونی در اقتصاد ملی هم این فعالیت است که محصولات راهبردی گیلان را بایستی در همین راستا  تقویت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید استانداردها از جمله استاندارد محدوده زمانی صادرات محصولات را  رعایت کنیم؛ ضمن اینکه به کیفیت آنها نیز توجه داشته باشیم و بر اساس برنامه زمان بندی که مشخص کردیم  همان را  مبنا قرار دهیم که برای صادرات کیوی پانزدهم مهرماه پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد:  با نظارت دقیق تر در حفظ کیفیت زمینه صادرات و درآمدزایی را برای صادرکنندگان و کشاورزان فراهم آوریم ضمن اینکه   یکی از تکالیفی که دولت اعلام کرده؛ تشکیل میز کالایی توسط سازمان صمت و جهاد کشاورزی است که در صنعت و معدن و تجارت کارهای ساختمانی مثل کاشی سرامیک و محصولاتی با محوریت جهاد کشاورزی برای گل و گیاه، گوشت مرغ،  طیور و چای راه اندازی شود.

زارع کشورهای آذربایجان،  روسیه و عراق را از جمله کشورهای هدف برای این محصولات عنوان و تصریح کرد که تسهلات  را به نوعی سوق دهیم که زمینه افزایش کیفی و کمی فراهم شود .

وی گفت: به طور مثال واگذاری زمین های شیبدار را گسترش دهیم و برای محصولاتی  همچون کیوی و البته با اولویت آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد .

وی  با تاکید بر این که حداقل زمین یک هزار هکتار به افراد معرفی شود ،خاطرنشان کرد که این زمین‌ها به افراد صلاحیت دار اما با اولویت سیستم آبیاری تحت فشار واگذارشود .

زارع  با اشاره به اینکه در نیمی از سال تنها ۲۱۰ میلیون دلار صادرات داشتیم، خاطر نشان کرد:  برای رسیدن به صادرات ۵۰۰ میلیون دلار بایستی پایش و بررسی‌های لازم انجام شود که این مهم تحقق پیدا کند و این جدای از قولیست که منطقه آزاد انزلی برای صادرات داده است.

۷۲۹۶/۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.