معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان صبح چهارشنبه به ایرنا گفت: چهار هزار و ۶۴۰ زنبوردار گیلانی امیدوارند امسال در دو مرحله بیش از پنج هزار و ۵۰۰ تن عسل به ارزش اقتصادی ۲۷۵میلیارد تومان برداشت کنند.
حجت علی اکبرنژاد افزود : پیش بینی می شود امسال بعلت شرایط  مناسب جوی در زمان گلدهی گیاهان ، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به زنبورداران و افزایش تعداد کندوها، تولید عسل در گیلان درمقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: برداشت پاییزه عسل تا نیمه مهر ادامه دارد و زنبورداران گیلانی در مرحله اول، عسل را اواخر بهار برداشت می کنند.

گیلان به لحاظ بازده تولید عسل، رتبه دوم و از نظر مقدار تولید این محصول در کشور، جایگاه پنجم را دارد. شهرستان های تالش ، آستارا، رضوانشهر ، ماسال ، رودسر، املش و لنگرود مهمترین مناطق تولید عسل در گیلان هستند.

میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم در هر کلنی بود که با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته؛ تولید عسل در استان به ازای وجود هر کلونی حتی به ۱۵ کیلوگرم هم رسیده ضمن اینکه بیشترین کلنی‌های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کلنی‌های زنبور عسل استان، از شکل بومی خارج شده و به شکل مدرن در آمده‌اند.
هر سال در گیلان محصول عسل در اواخر خرداد و اوایل تیرماه و نیز در شهریورماه برداشت می‌شود. هم اکنون هر کیلوگرم عسل طبیعی فصل بهار در بازارهای استان گیلان تا ۸۰۰ هزار ریال نیز خرید و فروش می‌شود.

 ژل رویال و گرده گل با ارزش‌ترین و مهم‌ترین محصولات جانبی زنبور عسل است. زنبورداران استان علاوه بر عسل، محصولات جانبی دیگری همچون گرده گل، ژل رویال، موم و برموم نیز به دست می آورند.

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.