به گزارش ایرنا محمدصالح ضیایی در نشست رفع موانع ایجاد موزه‌های تخصصی رودبار با اعلام این خبر گفت: شهرستان رودبار با قدمت دو هزار ساله در کاشت و تولید زیتون به عنوان خاستگاه اصلی این محصول بیش از هشت هزار هکتار باغ زیتون دارد.
وی افزود: ایجاد موزه زیتون و اقدامات مربوط به ثبت انجمن زیتون ایران در مبادلات اقتصادی و معرفی شهرستان رودبار در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بسیار موثر است.
فرماندار رودبار ادامه داد: تپه مارلیک در روستای نصفی بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار بقایای به جای مانده از تمدن باستانی بیش از سه هزار ساله است و جام مارلیک متعلق به آن یکی از مهم‌ترین اشیاء تاریخی بین‌المللی کشف شده در تپه‌های شهرستان رودبار است که مربوط به عصر آهن یعنی سه هزار و ۲۵۰ سال قبل است و برای آن سایت موزه تاسیس می شود.
ضیایی همچنین با اشاره به وجود ۲۲۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در رودبار گفت: جنگل های سیاه رود رودبار از جمله جنگل های هیرکانی است که ایجاد موزه و ثبت آن در فهرست میراث جهانی سبب می‌شود علاوه بر محافظت و نگهداری و معرفی ارزش‌های آن به جهانیان به عنوان هدف اصلی، نوعی تبلیغات برای مقصد انجام شود که به واسطه آن فعالیت‌های گردشگری در محوطه نیز افزایش می‌یابد.
وی افزود: از معروف ترین درختان جنگل های هیرکانی راش، بلوط، توسکا، نارون، زبان گنجشک، شمشاد است که در جنگل های رودبار وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هم گفت: ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث سایت موزه مارلیک در روستای نصفی بخش رحمت آباد و بلوکات رودبار اختصاص یافته است.
شهرود امیرانتخابی گیلان را مهد تمدن در میراث ملی دانست و گفت: وجود اولین‌های فرهنگی در پژوهش‌های باستان‌شناسی تاریخ رودبار گواه آن است.
وی گفت: گردشگری فرهنگی یکی از قدیمی‌ترین انواع گردشگری‌هاست و موزه‌ها پشتوانه‌ای محکم در راستای گردشگری فرهنگی محسوب می شوند که امکان رقابت گردشگری چه در بخش خصوصی و همچنین دولتی در آن ها نمود پیدا می‌کند.

امیر انتخابی با اشاره به برخورداری گیلان از ۲۰ موزه عمومی و تخصصی گفت: پنج موزه‌ تحت نظارت میراث فرهنگی، ۱۰ موزه به‌صورت مشارکتی و پنج موزه توسط مجموعه داران خصوصی و شش پروژه ایجاد موزه در دست اقدام تلاشی برای تحقق اقتصاد مقاومتی با رویکرد مشارکت دهی بخش خصوصی خواهد بود.
وی ادامه داد: ۵۸ هزار هکتار از جنگل های گیلان ثبت جهانی شده و از پارسال کارهای حفاظتی و آموزشی مربوط به آن آغاز شده است.
امیر انتخابی تاکید کرد: تمام مناطق گردشگری و تاریخی شهرستان رودبار باید با تابلو راهنما معرفی شوند.
شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است. تپه مارلیک یا چراغعلی تپه یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و در دره گوهر رود در منطقه رحمت آباد از توابع شهرستان رودبار واقع است و این تپه در سال ۱۳۴۰ توسط هیاتی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان مورد کاوش های باستانشناسی قرار گرفت که بعدها به مارلیک معروف شد. اشیای به جای مانده از تمدن باستانی در این تپه متعلق به سه هزار سال پیش از میلاد هستند که پژوهشگران گمان می‌برند این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان آمارد ساکنان حاشیه سفیدرود بوده‌ و جام مارلیک به عنوان نماد قوم آمارد در گیلان شناخته می‌شود. 

نیمه تیرماه امسال نیز جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در استان گیلان قرار دارد، ثبت جهانی شد. بیشتر بدانید

۷۲۹۵/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.