سامان ساسانیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با حفظ سمت، مسئولیت منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا را نیز عهده دار است تاکید کرد برای رفع مشکلات و احیای ظرفیت های این منطقه، باید مدیر مستقل و حاضر در محل برای آن تعیین شود.

وی اظهار داشت: حدود ۵۵ هکتار از اراضی بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی آن تعلق دارد و در سال های گذشته برای ایجاد ۱۶ کارگاه صنایع تبدیلی و بسته بندی در منطقه ویژه، مطالعاتی انجام شده اما تحقق آن مستلزم وجود مدیر مستقل و حاضر در محل است.

وی ادامه داد: با توجه به رواج حمل و نقل بین المللی گندم در بندر آستارا، بخش خصوصی برای راه اندازی کارخانه آرد در منطقه ویژه اعلام آمادگی کرده و تحقق آن، نیازمند پیگیری مدیر منطقه ویژه است.

وی بیان کرد: تلاش مسئولان آستارا جهت تعیین مدیر مستقل برای منطقه ویژه اقتصادی بندر این شهرستان نتیجه نداده و تا زمانی که این مشکل باقی است، قابلیت های اقتصادی آن احیاء  نخواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا گفت: این موضوع قابلیت طرح در شورای تامین شهرستان را نیز دارد و باید با جدیت تمام برای استقلال مدیریت منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اقدام شود.

مدیر کل گمرک آستارا نیز در این خصوص گفت: فلسفه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی رواج صنایع تبدیلی، مونتاژ، رونق صادرات، برخورداری از معافیت های قانونی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی است و باید برای عملیاتی شدن این بخش ها اقدام شود.

رسول امیدی افزود: مردم صدور کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی را پیگیری می کردند، اما قبل از اخذ کد نیز، گمرک در آن منطقه دایر بود و با دریافت کد، همه ظرفیت های منطقه فعال نمی شود بلکه باید به فلسفه ایجاد آن که ترویج صنایع جانبی، صادرات محور و اشتغالزاست، توجه شود.

هیأت وزیران در اسفندماه ۱۳۹۳ به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در استان گیلان را با حوزه فعالیت های دریایی، بندری، صنایع و خدمات وابسته و لجستیکی و ایجاد ارزش افزوده تصویب و ابلاغ کرده بود و به وسعت ۶۱ هکتار در محدوده بندر چند منظوره آستارا در خشکی و شاخه های موج شکن دریایی ایجاد و کد گمرکی آن نیز به شماره ۲۰۲۰۲ در بهمن ماه سال ۹۷ اخذ شده است. 

بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین مسیر حمل و نقل بین آسیا، آفریقا و اروپاست و برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های ۲ هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده و از فروردین  سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

۷۱۲۴ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.