این کتاب شامل 22 داستان از  22 نویسنده با 10 گویش زبان گیلکی همراه با ترجمه زبان فارسی است. کتاب شامل  آثاری از حسین ابراهیم زاده معبود، جواد اصغری،زهرا اکبرزاده ، فریده بزرگی، شاپور بوبرد ، مهران توحیدی ، انسی خسروی ، شهرام دفاعی، نغمه دهقانی، فاطمه رهبر ، پرستو سام ، الهام سیفی نیا ، فرنود صالح ، مریم فخرآبادی ، پرویز فکر آزاد، وارش فومنی ، آزیتا کنعانی ، اردشیر لرد، نرگس مقدسیان، عباس نبی زاده ، ناصر وحدتی ، بهزاد یاحید است.

پرویز فکرآزاد نویسنده و پژوهشگر فرهنگی گیلان در باره معیار انتخاب داستان های این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت : در درجه نخست برجستگی زبانی بود و ایجاد فرصت به برخی نو نویسان گیلک که بعضا حتا در گیلان هم بدنیا نیامده اند و ساکن گیلان هم نیستند. معیار بعدی نزدیک بودن داستان ها به مولفه های داستان امروز ایران و جهان بود که سعی کردیم شکل نقل و قصه گونه ی کمتری داشته باشد و اغلب داستانها، با در نظر گرفتن عناصر داستان امروز انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد:این داستانها از بین بیش از دویست داستان انتخاب شده . کار انتخاب، ویرایش، آماده سازی، ضبط صدا دو سال به طول انجامیده است. داستانها علاوه بر گیلکی همگی به فارسی ترجمه شده که خوانندگان فارسی زبان و علاقمندانی که به گیلکی مسلط نیستند بتوانند از کتاب استفاده کنند.

وی افزود: این کتاب اولین رخداد ادبی در زمینه گیلکی است و با استفاده از داستان های ۲۲ نویسنده و 10 گویش مختلف زبانی تهیه شده و می توان با مراجعه به وبسایت گیله قصه، اپلیکیشن گیله قصه را نصب و داستان ها را شنید.

مراسم رونمایی کتاب "مجموعه داستان های گیلان" پنجشنبه 28 شهریور ساعت 5 تا 7 ونیم  عصر رشت، ساغریسازان روبه روی کوچه بلورچیان بن بست سمیعی خانه فرهنگ گیلان برگزار می شود.

6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.