گرچه در سالهای نخستین شکل گیری انجمن با توجه به شرایط اجتماعی روند فعالیت آن چندان برجسته و آشکار نبود اما در سالهای اخیر ، برخی تحولات اجتماعی و افزوده شدن نیروهای خوش فکر جوان ، شور مضاعفی برای بهسازی مجموعه شهری به این انجمن بخشید.

حاصل این شوق و عزم و تلاش حرکتهای مثبت و امیدوارکننده ای چون پویش فرهنگی " تو هم بخوان" ، اقدامات بازدارنده از افزایش آسیب به تالاب انزلی ، فرهنگسازی برای جمع اوری و بازیافت کاغذ و احداث کتابخانه های کوچک، تلاش برای آزادسازی سواحل برای تردد شهروندان، کارگاه مهارتهای شهروندی بود.

این سازمان مردم نهاد در سیزدهمین سالگرد تاسیس رسمی اش با برگزاری گردهمایی ضمن مروری بر اقدامات انجام شده، به بررسی چالشها و مسائل مهم شهری و ارائه راهکار برای آن و همچنین ترغیب افراد جامعه برای پیوستن به این انجمن و کنشگری اجتماعی نمود.

*نهاد مدنی سرمایه هنگفت اجتماعی

هوشنگ اسماعیل نیا از موسسان انجمن طرفداران توسعه انزلی با اشاره به روند شکل گیری این سازمان مردم نهاد از سال 81 و کسب مجوز از سال 85 گفت: این انجمن یک نهاد مدنی غیردولتی غیرسیاسی و غیرانتفاعی بدون وابستگی به گروه های قومی نژادی ایدئولوژی و حزبی است .

وی با بیان این که نهادهای مدنی سرمایه هنگفت اجتماعی هستند ، محور فعالیت این انجمن را توسعه پایدار عمران، گردشگری، فرهنگی،  ورزشی شهر عنوان کرد.

وی با تاکید بر این که انجمن طرفداران توسعه انزلی طی سالهای فعالیت خود از هیچ نهاد دولتی یا غیر دولتی کمک نگرفته است ابراز امیدواری کرد این سازمان مردم نهاد با پیوستن کنشگران اجتماعی و گسترش فعالیتها و پی گیری صحیح مطالبات به حق برای توسعه پایدار شهر منشاء اثر باشد.

* نهادهای مدنی ضامن توسعه

در ادامه جلسه حسن لایقکار از بنیانگذاران انجمن طرفداران توسعه انزلی گفت: تجربه کشورهای توسعه یافته حکایت از آن دارد که یکی از ساز و کارهای بنیادین در فرایند توسعه پایدار ، تقویت جامعه مدنی است .

وی خاطرنشان کرد: توسعه می بایست در سه حوزه اقتصادی اجتماعی و سیاسی به عنوان اندام های ارگانیک یک سیستم توامان و در موازات هم به پیش رود .

وی با بیان این که غفلت در رشد هر یک از این حوزه ها موجد عدم تعادل در سیستم و ایجاد بحران در جامعه است افزود: تضمین کننده توسعه موزون وپایدار، حضور فعال جامعه مدنی توانمند است چرا که با تقویت جامعه مدنی قوی اهدافی چون کوچک سازی دولت ها، مشارکت مستمر مردم در حیات جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی، کارامدسازی نظام اقتصادی، مقابله با آسیب های اجتماعی و فساد و ناکارامدی های ناشی از فربه شدن دولت ها به ویژه دولت های رانتی و نفتی و مهمتر از همه بستر سازی جهت طرح معقول مطالبات مردم امکان پذیر می شود.

وی خاطرنشان کرد:جامعه مدنی بعنوان یک تب سنج اجتماعی التهابات تضادها و شکاف های درون جامعه را رصد و آنها را در حوزه عمومی در جهت اصلاح امور مطرح می کند.

لایقکار متذکر شد:در غیاب یک جامعه مدنی قوی و نبود یک نیروی حایل و متعادل کننده که مرحله گذار را به شکل مسالمت آمیز به سوی اصلاح به پیش ببرد تضادها و شکاف ها لاجرم به شکل غیر مسالمت آمیز و قهری پیش می رود.

این کنشگر اجتماعی با سابقه تصریح کرد: انجمن های مدنی اگرچه چون احزاب در سپهر جامعه مدنی قرار می گیرند اما اهداف و کارکرد متفاوت دارند چرا که احزاب در پی کسب قدرت سیاسی حرکت می کنند اما انجمن های مدنی چشم طمع به قدرت سیاسی ندارند و در پی اصلاحات اجتماعی و فرهنگ سازی و نقد قدرت هستند .

وی با بیان این که جامعه امروز بسیار پیچیده تر از جامعه سنتی گذشته است متذکر شد: امروز با تقسیم کار اجتماعی و انقلاب های پی در پی علمی فنی عصر دیجیتال و گسترش شبکه های جهانی مجازی ضرورت حضور و مشارکت مردم در سرنوشت جامعه بیشتر شده و این مشارکت خود مفهوم امنیت عمومی را متحول کرده است .

وی تصریح کرد:  امروز مهمترین مولفه قدرت اقتصاد و مهمترین مولفه امنیت عمومی قدرت جامعه مدنی است .

لایقکار با بیان این که در عصر کنونی سازمان های غیردولتی یا همان ngo ها عنصر اصلی و موتور محرک توسعه و پیشرفت پایدار کشورها محسوب می شوند، اظهار داشت:جامعه ای می تواند به سمت رستگاری برود ، اقتصادش پویا اجتماعش سالم و نظامش پایدار باشد که یک جامعه مدنی قوی دارد .

* پیوستن به نهادهای مدنی عامل تقویت پیوندهای اجتماعی

آرمین صافدل دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی انجمن طرفداران توسعه انزلی نیز چند فرهنگی یا به عبارتی انترناسیونال بودن را از  ویژگی های شهر انزلی عنوان کرد .

این کنشگر فرهنگی متذکر شد: خطری که امروزه جامعه انزلی را تهدید می کند، توده وار شدن این جامعه است، یعنی اینکه جامعه انزلی تبدیل به جامعه بی شکل و بی هویت شود.

وی تصریح کرد:  در مقابل این مفهوم جامعه مدنی قرار دارد که در آن ارتباطات افراد بر پایه خرد ورزی ، گفت وگو و احترام به هویت فردی است .

صافدل متذکر شد: یکی از راه های ممانعت از جامعه توده وار ، تقویت پیوندهای اجتماعی و پیوستن به نهادهای مدنی است .

*همه در مدیریت شهری سهیم اند

آرین مینایی دبیر کمیسیون عمران و مدیریت شهری نیز در ادامه جلسه از چالشهای مهم شهر انزلی سخن به میان آورد.

وی با بیان این که امروز شهر ما در حوزه مدیریت شهری به  مشکلات عدیده ای دچار است ، فقدان درآمدهای پایدار شهری ، شهر فروشی، بی‌برنامگی و عملکرد جزیره‌ای، تیشه به ریشه عناصر هویتی شهر زدن، فرسودگی شدید بافت‌های مرکزی، ضعف و فرسودگی تاسیسات شهری، فقدان طرح یکپارچه منظر شهری و عدم شفافیت مالی و اداری را از اهم این معضلات ذکر کرد.

این دانش آموخته شهرسازی، ریشه اصلاح این مشکلات را  در دو مفهوم فرایندسازی و ساختارسازی دانست و افزود: فرایندسازی شامل ایجاد سلسله مراتبی از اسناد توسعه شهری، به همراه چگونگی پیشبرد، هدایت و ارزیابی این اسناد است و ساختارسازی نیز شامل اصلاح ساختار اداری، از منظر نهادها و منابع انسانی داخلی مدیریت شهری و کمیت و کیفیت نهادهای مطالبه‌گر مردمی است.

مینایی متذکر شد: باید توجه داشت که مدیریت یک شهر همانند یک نهاد تعاونی است که تمامی شهروندان سهامدار آن هستند. این شهروندان هیات مدیره خود را تحت نام شورای شهر انتخاب نموده، و در نهایت هیات مدیره نیز مدیرعامل و

به عبارتی شهردار را انتخاب می‌کنند لذا این یک حق طبیعی برای عموم شهروندان، یا سهامداران شهر است که در تمام فرایند مدیریت شهری مطالبه‌گر عملکرد منتخبان خود باشند.

 دبیر کمیسیون عمران و مدیریت شهری انجمن طرفداران توسعه انزلی در پایان ابراز امیدواری کرد تا علاقمندان به بهبود وضعیت شهر انزلی  این سازمان مردم نهاد را در مسیر ارتقاء توان مطالبه‌گری یاری رسانند.

*حفظ محیط زیست رکن مهم پایداری توسعه

محمد کهنسال دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی در ادامه این نشست از دغدغه های کنشگران محیط زیست سخن گفت .

این دانش آموخته مهندسی مکانیک دانشگاه پلی تکنیک اظهار داشت : سالهاست به کلمه توسعه پیوستی تحت عنوان "پایدار" افزوده شده و یکی از پایه های مهم پایداری توسعه، حفظ محیط زیست است.

وی افزود: در این بین اما سودجویانی که نفعشان در مصرف گرایی است با تبلیغات پر زرق و برق  به تخریب محیط زیست مشغولند و متاسفانه قدرت های سیاسی را در بسیاری از جوامع  یا در دست دارند یا با خود همراه کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: انزلی بواسطه قرار گرفتن بین دو اکوسیستم ارزشمند یعنی دریاچه کاسپین و تالاب انزلی که متاسفانه مورد بی مهری مردم و مسئولان نیز قرار گرفته  شرایط ویژه  و خطرناکی دارد.

کهنسال تصریح کرد: ما در انجمن قصد داریم به رغم همه مسائل و مشکلات موجود تلاش کنیم که شهری زیست پذیرتر بسازیم و در حد دانش،  توان و بضاعت مان در این مسیر حرکت کنیم .

وی یاداور شد: گرچه فعالیتهای مثبتی تاکنون در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری،  تفکیک و بازیافت زباله،  ایجاد کتابخانه با کاغذ بازیافتی و تهیه صندلی چرخ دار برای معلولان از محل فروش در بطری های پلاستیکی انجام شده اما قصد داریم با برنامه تر و منسجم تر و با کمک کمیسیونهای دیگر برای رسیدن به هدف گام برداریم.

دبیر کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه انزلی خاطرنشان کرد: افزایش دانش و آگاهی در مجموعه انجمن، فرهنگسازی و انتقال آگاهی به مردم ، مسئولان و همه طبقات و صنوف؛ مطالبه گری از مسئولین و همچنین صنوف از زمینه های اصلی فعالیتهای ما خواهد بود.

کهنسال در خاتمه با بیان این که ظرفیتهای انسانی خوبی در شهر وجود دارد که می تواند تبدیل به یک سرمایه اجتماعی شود علاقمندان به محیط زیست را به پیوستن به این انجمن دعوت کرد.

این کنشگران اجتماعی با تاکید بر این که صرف آگاه بودن برای داشتن جامعه و محیط بهتر کفایت نمی کند بلکه شهری موفق تر خواهد بود که تعداد کنشگران بیشتری داشته باشد از شهروندان انزلی برای پیوستن به این انجمن و تلاش برای ساختن شهری بهتر دعوت به عمل آوردند.

شهر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.