گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا حاکیست؛  این آیین نامه شامل صدور پروانه انتفاعی  شکار به روش کومه و هکش نماست و  روزهای مجاز برای شکار، چهارشنبه و پنجشنبه  بوده و صدور پروانه تنها برای افراد بومی که از این طریق امرار معاش می کنند، مجاز شمرده شده است.

 همچنین صدور مجوز برای متقاضیانی که از بندهای آیین نامه تخطی کنند ، برای سال آینده ممنوع خواهد بود.

 طبق آیین نامه صدور پروانه انتفاعی بهره برداری از آب بندان ها ، بهره برداری تنها برای جوامع محلی که جنبه معیشت دارد، مجاز و شامل روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بوده ضمن آنکه تعداد مجاز قید شده ۱۰ قطعه است.

بر اساس این گزارش؛ فصل مجاز شکار تا پایان بهمن ماه سال جاری تعیین شده و شکارچیان صرفا مجاز به زنده گیری سهره با تور بوده و استفاده از سایر ادوات زنده گیری و روش ها ممنوع است؛ همچنین بهای پروانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین و در ازای ارائه فیش بانکی صادر خواهد شد ضمن اینکه پروانه صادره غیرقابل انتقال به غیر بوده و ملصق به عکس متقاضی است.

این گزارش افزوده: دارنده پروانه مکلف است در صورت فروش یا واگذاری بیش از یک پرنده زنده گیری شده به غیر علی الخصوص عاملان فروش پرنده، مشخصات کامل فرد مورد نظر یا عامل فروش، نشانی محل کار و تعداد پرندگان واگذار شده در هر مرحله را بلافاصله کتبا به اداره کل استان گزارش کند و همچنین موظف است در پایان فصل گزارشی از تعداد پرندگان صید شده در هر سفر، محل صید آنها و مجموع تعداد پرندگان صید شده در طول فصل که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان همراه با پروانه به متقاضی تحویل می شود، تهیه و حداکثر ۱۰ روز بعد از اتمام فصل به اداره کل استان تحویل دهد.

به گزارش ایرنا گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد. 

در استان ۳۲۶ گونه پرنده از ۱۸ راسته و ۶۰ تیره شناسایی شده که از این تعداد، حدود ۹۵ گونه بومی و ۲۳۱گونه شناسایی شده اند. بیش از ۷۰ درصد پرندگانی که در گیلان دیده‌ می‌شوند، مهاجرند و بر اساس زمان ورودشان به استان این گونه‌ها به انواع زمستانه، تابستانه و عبوری تقسیم می‌شوند. 

۲۰ منطقه حفاظت شده و تحت مدیریت که بیش از ۱۴ و نیم درصد از خاک استان را شامل می شود، توسط افزون بر ۱۶۰ محیط بان مستقر در ۱۹ پاسگاه سرمحیط بانی و محیط بانی شبانه روزی، حفاظت می شوند. تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، نیمه دوم مردادماه امسال از ورود پیش قراولان پرندگان مهاجر به تالاب انزلی و آب‌بندان‌های استان خبر داده بود. بیشتر بخوانید

۲۰۰۷/۷۲۹۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.