به گزارش خبرنگار ایرنا این آیین  مذهبی با بیش از ۸۰ سال قدمت با حضور  خیل کثیری از مشتاقان اهل بیت (ع) و عزاداران حسینی از سراسر استان در محل حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) این شهر برگزار شد.

این آیین  مذهبی تلفیقی از نمایش تعزیه است و در آن  گوشه هایی از رنج ها و مشقت های اهل بیت (ع) و اسرای دشت نینوا به نمایش درآمده ، خیمه های شبیه سازی شده سالار شهیدان امام حسین (ع) ، حضرت عباس (ع) ، حضرت زینب (س) و دیگر شهدای کربلا در میان حزن و اندوه عزاداران به حرکت می آید و جمعی از عوامل برگزاری این آیین نیز در حالی که لباس های اشقیاء و یزیدیان را بر تن دارند ، با به دست گرفتن گرزهای آهنین و شمشیرهای برهنه خیمه های اهل بیت (ع) و اسرای شبیه سازی شده را همراهی می کنند.

پس از استقرار خیمه های شبیه سازی شده در صحن حرم مطهر ، نمایش تعزیه ای توسط جمعی از تعزیه خوانان به اجرا درمی آید و پس از آن نیز گروهی که با پوشیدن لباس های سرخ رنگ یزیدیان و اشقیاء را شبیه سازی کرده اند، با به دست گرفتن مشعل های آتش و نواختن شیپور و طبل جنگ در میان عزاداران و سوگواران حسینی به حرکت پرداخته و با چرخیدن به دور خیمه های اهل بیت (ع) گوشه هایی از شقاوت لشگریان کفر در روز عاشورا را به نمایش می گذارند.

در پایان این آیین مذهبی که با حضور حدود ۵۰۰ نفر از عوامل برگزار شد؛ سوگواران حسینی و عاشقان خاندان عصمت و طهارت با حلقه زدن به دور خیمه های به اتش کشیده شده نوای وای حسین کشته شد را طنین انداز می کنند و در غم شهادت امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفای آن حضرت به سینه زنی و عزاداری می پردازند.

همزمان با برگزاری این آیین ، آیین تعزیه خوانی و آتش زدن خیام حسینی در بقعه آقا سید حسن (ع) آستانه اشرفیه نیز در میان حزن و اندوه عزاداران حسینی و عاشقان اهل بیت (ع) برگزار شد.

حرم مطهر سید جلال الدین اشرف (ع) برادر امام رضا (ع) امروز پذیرای خیل کثیری از عزاداران و مشتاقان اهل بیت (ع) بود و مردم این شهر مذهبی مانند سالهای گذشته با پخت انواع غذاهای نذری و توزیع شربت از عزاداران و هیات های سوگواری پذیرایی کردند.

۷۲۸۷/۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.