به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا؛ این آئین از قدمت زیادی در آستارا برخوردار است و در دهه نخست ماه محرم برگزار و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از شور خاصی برخوردار می شود.

این آئین با احسان و نذورات مردم، صدای طبل و سنج و بر افراشتن علم ها حال و هوای معنوی می گیرد و محوطه مساجد روستاهای شونده چولا، خانه های آسیاب، شونان و کانرود آستارا عصر دیروز و صبح امروز شاهد برگزاری آن بود. 

شاخسی واخسی غبار فراموشی نگرفته اما از تعداد مساجد برگزار کننده آن کاسته شده است و عزاداران در اجرای آن، در دو دسته مقابل هم می ایستند و هر دسته یک نفر سردسته دارد و بقیه به ترتیب در کنار سردسته ها در یک ردیف قرار می گیرند.

 سر دسته اول بعد از سکوت اعضای دسته ها و تنظیم صف ها، با صدای بلند حیدر می گوید و سردسته دوم در پاسخ می گوید: علی(ع) و بقیه اعضا نیز تکرار می کنند. 

سپس سر دسته گروه اول با صدای بلند و در حال سینه زنی، شاخسی (شاه حسین) و سر دسته دوم واخسی (وای حسین) می گوید و بسیاری از نوحه های مشهور شعرای بزرگ آذربایجان، بر زبان مداحان جاری می شود. 

این آئین در برخی مساجد روستاهای آستارا از صبح عاشورا آغاز می شود و با کوبیدن طبل و حمل پرچم ها و بیرق ها تا ظهر ادامه می یابد. 

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۲ بخش و ۶۲ روستا در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد. 

۷۱۰۵ / ۷۱۲۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.