شهرود امیرانتخابی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :  ۱۶ اثر از گیلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده  که اثر یادشده به عنوان یک میراث ارزشمند یکی از آثاری است  که در روزهای اخیر به فهرست آثار طبیعی ملی کشور افزوده شده است.
وی افزود :این گیاه از خانواده گل صد تومانی و گیاهی است علفی چندساله با ساقه‌ای منشعب به ارتفاع حداکثر یک متر و گلهای عموما زرد یا کرم‌رنگ و درشت با پرچم‌های زیاد و میوه چند برچه‌ای فولیکول که پس از شکوفائی زیبایی خاصی دارد  و تحت عنوان انار برزکوه شناخته می شود که در دامنه منتهی به قله برزکوه در کوهستان برزکوه از ارتفاعات بخش پره سر، شهرستان رضوانشهر با پراکنش و گستردگی بسیار مطلوب در سطح رویشگاهی تقریبی بیش از یک هزار متر مربع و تراکم بالا وجود دارد. 
امیرانتخابی خاطرنشان کرد: باعث مسرت است که رویشگاه گل صدتومنی، برزکوه معروف به انار برزکوه با تائید هیات داوران شورای ثبت آثار طبیعی به عنوان یک میراث ارزشمند در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار گرفته است.
وی با توجه به در خطر بودن این گونه گیاهی و اشاره به خاصیت درمانی آن گفت: ثبت این رویشگاه در حفاظت و معرفی آن بسیار موثر است. 
امیر انتخابی  تصریح کرد: تلاش برای ثبت دیگر آثار طبیعی گیلان در فهرست آثار ملی طبیعی ایران ادامه خواهد داشت.

 تالاب سوستان ، ذخیره گاه سفید پلت صفرابسته ، درخت نمدار کهنسال درفک معروف به کوف دار ، آبشار ویسادار ، غار چشمه باد ، رویشگاه گل صد تومنی معروف به برزکوه ، آبشار ورزان سوباتان ، گل سوسن چلچراغ ،آبشار خربو ، قله شاه معلم ماسوله ، گل لاله واژگون ، درخت آزاد لفمجان ، آبشار لاتون ، روگا و تالاب کرد محله انزلی و کوه سماموس ۱۶ اثر طبیعی گیلان است که در فهرست آثار ملی طبیعی ایران به ثبت رسیده است.
۱۸۸۱ /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.