به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا عشق به امام حسین (ع) در همه فضاها و مکان ها معنا پیدا می کند و این روزها بازار ساحلی آستارا به عنوان محل آمد و شد و خرید شهروندان و گردشگران، با آزین پرچم ها و نوشته های عزا و سوگواری بازاریان، حال و هوای دیگری دارد.

پارکینگ بازار پر از خودروهایی است که پشت شیشه های آنها "یا حسین" نقشه بسته و صدای مداحی های ترکی، حال و هوای بازار را حسینی کرده است و در راسته بازار نیز شربت، چای، خرما، شله زرد و آش نذری توزیع می شود.
یکی از بازاریان پیشکسوت آستارا گفت: بازاریان همواره با فرا رسیدن ماه محرم، در قالب دسته های سینه زنی و زنجیرزنی عشق و علاقه خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان می دهند. 

علی دارویی اضافه کرد: تکیه گاه و حسینیه ای در جوار بازار ساحلی راه اندازی شده و بازاریان در شب های محرم، پس از بستن مغازه ها در حسینیه به عزاداری می پردازند. 

وی بیان کرد: احسان و نذورات بازاریان در  ماه محرم سابقه ای به قدمت خود بازار دارد و مسافران و گردشگران نیز از نذورات مردمی استقبال و استفاده می کنند.

رضا شرق از دیگر بازاریان آستارا در خصوص علاقه بازاریان به اقدامات خیرخواهانه گفت: بسیاری از بازاریان بخصوص در ماه های محرم و صفر در طرح های اکرام ایتام شرکت می کنند، تا جلوه ای از نیکوکاری را با دستگیری از کودکان نیازمند به نمایش گذارند. 

وی بیان کرد: به عقیده کسبه پیشکسوت بازار، خداوند در قبال نیکوکاری، به رزق و روزی آنها برکت می دهد و به گفته خودشان، این حقیقت را به معنای واقعی لمس می کنند. 

وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده که مسافران بازار ساحلی آستارا با دیدن موج احسان و نذورات در بازار شگفت زده شده و این اقدام خداپسندانه را تحسین کرده اند. 

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف آستارا نیز گفت: بازار ساحلی به عنوان مهم ترین مرکز تجاری این شهرستان، در ماه محرم سیاه پوش می شود و بازاریان، ارادت خود به امام حسین (ع) را با تعطیلی مغازه ها در تاسوعا و عاشورا به نمایش می گذارند. 

عارف باباشپور افزود: بازاریان آستارا از دوران انقلاب اسلامی تاکنون در صحنه های مختلف ملی و مذهبی حضوری پررنگ داشته و ثابت کرده اند که نقش بازار، فقط در فعالیت های تجاری خلاصه نمی شود. 

آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و از حدود پنج هزار واحد تجاری این شهرستان، یکهزار و ۵۰۰ واحد در بازار ساحلی آن فعال است. 

۷۱۰۵ / ۷۱۲۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.