ایوان‌های بلند چوبی مساجد قدیمی و مساجد جدید، بقاع متبرکه  و تکایای شهر لاهیجان شاهد شور و هیجان برگزاری خاطره انگیز  و زیبای سنت های محرم در این خطه است و در شروع ماه محرم رسم های ویژه علم بندی و راه اندازی دسته های سینه زنی، جلوه  متفاوتی به این شهر تاریخی  بخشیده است.

بسیاری از اهالی محله‌های لاهیجان از دو هفته قبل از شروع ماه محرّم با بر افراشتن پرده های سیاه و آذین کردن کوچه ها و خیابان های شهر با پرچم های عزا به استقبال آیین های عاشورایی می روند و خود را برای برگزاری مراسم باشکوه  این ماه  آماده می‌کنند.

یکی از آیین های ویژه لاهیجان که به معنای استقبال از ماه محرم و عزاداری حسینی است برگزاری آیین سیاه پوشان است که دوشب زودتر از محرم انجام می شود و امسال این آیین بصورت نمادین در مسجد محله خمیرکلایه یکی از محله های قدیمی لاهیجان برگزار شد.

 با قرار دادن چراغ‌های قدیمی و بیرق ها بر روی سکوهای قدیمی مساجد از یک سو و علم بندی ها و سینه زنی های پر شور جلوه ای متفاوت از ماه های دیگر را در این شهر به نمایش می گذارند و مردم چون گذشته در مساجد و بقاع این شهر عزاداری ها را ادامه می دهند.

رییس شورای هیات های مذهبی شهرستان لاهیجان در باره عزاداری های حسینی در این شهر گفت:از شب گذشته عزاداری های ابا عبدالله الحسین (ع) با عشق و شور بویژه در مساجد و تکایای این شهر آغاز شده است .

مصطفی فولادرگه اظهار داشت : علم بندی و عزاداری در تمامی مساجد شهر و روستای شهرستان لاهیجان همراه با اطعام و پذیرایی است .

وی خاطرنشان کرد: شب گذشته در مراسم  عزاداری ماه محرم در مسجد محله شعربافان با مراسم ویژه کرب زنی  شروع شد و عزاداری در محله شیخانی بر با علمی بندی با شرکت بیش از چهارهزار نفر که همراه با شام دهی و پذیرایی بود آغاز شد.

وی افزود: تا ششم محرم علم بندی و عزاداری در مسجد هر محله انجام می شود ولی از شب هفتم تا شانزدهم محرم سینه زنی ها و عزاداری ها بصورت جمعی دربقاع و مساجد هفت محله که از قدیم معروف بوده است ادامه می یابد و هر شب از یک محله با راه اندازی دسته های سینه زنی و عزاداری به محله دیگر که بقیه عزاداران آن را همراهی می کنند به پایان می رسد و در شب آخر نیز از دیگر شهرهای گیلان دسته های عزاداری به شهر لاهیجان می آیند.

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.