از پس قرن ها انزوا به مدد راه های ارتباطی و امکانات مخابراتی مسیر دیگری بر روی مردمان روستای عین شیخ گشوده شده  و این روستا با 150خانوار ساکن و حدود 400خانوار ساکن و فصلی مانند صدها روستای گیلان به دلیل جاذبه های گردشگری به مهاجرت معکوس و بازگشت فرزندان خود دل سپرده است .

روزگاری روستاییان به دلیل بی ارزش شدن محصولات کشاورزی و دامی ، برای کار و به امید تحصیل و پیشرفت فرزندان و فرار از محرومیت روستاها را ترک می کردند و به شهرها پناه می بردند اما امروز به دلیل برخی امکانات رفاهی  و مشکلات شهری میل بازگشت به روستاها در این منطقه افزایش یافته است .

ارزش دامداری و محصولات دامی نیز عاملی است که بازگشت روستاییان به روستا را تشویق می کند و افزایش قیمت پنیر، کره و دیگر فرآورده های دامی و داشتن راه های ارتباطی به شهرها ، پرورش و نگهداری دام در روستاها را راحتتر و مقرون به صرفه  و بسیاری را مایل به بازگشت به روستا و ادامه  شغل آبا اجدادی خود کرده است.

روستاهای کوهستانی توکام ، تنگه رو، گیسل ، تاریک دره ، الوای و زین پشته از جمله روستاهایی هستند که با چشم اندازهای زیبا در مسیر جاده دیلمان به عین شیخ در مسیر قرار دارند و در این روستاها صخره ها ،ساختمان ها ، دره ها و درختان در کنار هم به زیبایی آراسته شده اند ، مراتع سرسبز، انواع گل های وحشی ،گیاهان دارویی ، درختان گردو و فندوق  خود نمایی می کنند و هربیننده ای را مجذوب خود می سازند.

 چندسالی است که به مدد جاده ، گاز و برق و دیگر امکانات زیرساختی پای هموطنان سراسر کشور به روستای عین شیخ باز شده است و اهالی این روستا مانند هزاران روستای دور افتاده، چشم به طرح های بوم گردی و گردشگری دوخته اند تا سرنوشت دیگری برای روستای خود رقم بزنند.

وقتی قامت کوه های بلند و پرشیب اطراف بر روی این روستا و روستاهای همجوار سایه می افکنند،دیگر از گرمای آزار دهنده جلگه مرطوب پایین دست خبری نیست و خنکای کوهستان همچون زلال چشمه ای جان را جلا می دهد.

عین شیخ مانند بقیه روستاهای منطقه کوهستانی دیلمان ، مقصدی تفریحی و گردشگری دور از هیاهوهای شهری را انتظار می کشند اما تا رسیدن به این هدف هنوز راه درازی در پیش است ، هنوز برغم همه سخاوتمندی طبیعت منطقه تا رسیدن به رونق و ایجاد امکانات و برآورد انتظار گردشگران فاصله بسیار است.

این روستای تاریخی با باغ های گردو، فندق و انواع میوه های وحشی و جنگلی این روزها ، پذیرای کردشگرانی از سراسر کشوراست ،کسانی که از هوای دم کرده و گرم تابستان می گریزند تا تن به خنکای هوای کوهستانی این روستا بسپارند و ساعاتی را دور از  هیاهوی شهر و ترافیک در آرامش کوهستان سپری کنند.

عین شیخ روستای سازها و آوازها:

 در این روستا رنج و محرومیت ، عشق و زیبایی ، ساز و موسیقی در هم آمیخته است و هنوز مردمان آن روایتگر روح صیقل خورده تاریخ این منطقه هستند و هنوز سازها و کرنای قدیمی اش از دل تاریخ سخن می گویند و قصه ها وداستان های اساطیری آن سینه به سینه توسط روستاییان روایت می شوند.

امید روستاییان به بازگشت و رونق روستا :

ارتباطات، مرزهای فرهنگی شهری و روستایی در روستاهای گیلان و دیلمان را درهم شکسته است و دهکده جهانی مک لوهان  مردمان شهری و روستایی را به هم نزدیک کرده است و این شرایط امکانات و برنامه ریزی های جدیدی را هم طلب می کند.

این روستا در 10کیلومتری منتهی الیه دیلمان در شهرستان سیاهکل و 9کیلومتری مسیر جاده خاکی تا جیرنده از توابع شهرستان رودبار قرار دارد که می توان با آسفالت و جاده سازی دسترسی مناطق ییلاقی دیلمان سیاهکل و عمارلوی رودبار را از این طریق به هم وصل کرد و فاصله دو استان گیلان و قزوین را کوتاهترکرد.

احمد رسولی عین شیخی یکی از اهالی که از قزوین به روستای خود بازگشته و بنای کوچکی از بوم گردی را در  روستای عین شیخ دایر کرده  انتظار حمایت از سوی مسئولان دولتی دارد، 

 با اینکه در قزوین شاغل بوده به روستای زادگاه خود بازگشته  و به عشق بهبود وضعیت زندگی روستاییان و رونق روستا فعالیت بوم گردی را در این روستا آغاز کرده  و دوره هایی را در میراث فرهنگی گیلان گذرانده و در انتظار مجوز است.

می گوید با فعالیت دوساله خود توانسته است موقعیتی برای فروش محصولات روستاییان فراهم کند تا این روستاییان بتوانند در روزهای تعطیل کلیه محصولات خود نظیر پنیر، ماست ، گردو و دیگر تولیدات خود را در محل به راحتی به مسافران بفروشند.

به گفته وی  آغوش این روستا و دیگر روستاهای دیلمان بر روی گردشگران داخلی و  خارجی باز شده است و علاوه بر گردشگران داخلی،  سال گذشته  از سه کشور  فرانسه  ، بوسنی و ارمنستان به این روستا  گردشگر داشتند که در کلبه گردشگری او اقامت گزیدند و این ارتباطات در حال گسترش است.

به گفته وی داوطلب سفر به این روستا از سراسر کشور زیاد است و هر سال نیز در حال افزایش است ولی امکانات کم است و برای جذب گردشگران و توسعه فضاهای گردشگری نیاز به حمایت های دولتی است.

رسولی نزدیکی به دریاچه خلشکوه ، امام زاده ترار از یک طرف و داشتن جاذبه های طبیعی و آسیاب باستانی و آبشارهای سریالی را از جاذبه های منطقه عین شیخ ذکر و اظهار کرد : این جاذبه ها برای گردشگران جالب است و هر سال بر علاقه مندان آنها افزوده می شود.

همسر رسولی که شانه به شانه با او در پیشبرد اهداف بوم گردی گام بر می دارد نیز می گوید:علاوه بر زیبایی طبیعی کوهستان ، گیاهان و میوه های  خودرو نظیر گل گاو زبان ، زرشک کوهی ، چای کوهی و آلوچه جنگلی این منطقه نیز مورد  توجه است و برداشت آنها بخشی از درآمد روستاییان این مناطق را تشکیل می دهد.

وی افزود:علاوه بر باغداری ،دامداری و کشاورزی خیلی از مردم در این روستا  زنبورعسل هم پرورش می دهند و بعضی از این روستاییان تا یکصد کلنی زنبور عسل دارند.

وی با اشاره به محصول خیزی این روستای کوهستانی گفت: هر درخت گردو در اینجا در سال آور بیش از 30هزار گردو می آورند و مردم این روستا و روستاهای همجوار از میوه های وحشی نیز استفاده می کنند و خود او در سال گذشته 400کیلوگرم فقط زرشک کوهی برداشت کرده است.

برخلاف پنج دهه گذشته که روستاییان روستاها را به امید شهرنشین شدن ترک می کردند در حال حاضر ورق برگشته است و میل بازگشت به روستاها در حال فزونی است و این میل فرصت مغتنمی است تا مدیران و برنامه ریزان جامعه راه های برگشت به روستاها را تسهیل کنند.

از سویی ارتباط بین مردمان شهری و روستاهای خوش آب و هوا تحولی است که بویژه به نفع روستاهای کوهستان دیلمان در حال رخ دادن است. 

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.