شهرود امیرانتخابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ده ها بنای تاریخی فاخرِ استان، در اختیار دستگاه های دولتی قرار دارد ؛ اما علیرغم بهره برداری از این آثار به جز چند دستگاه، بقیه ارگان های دولتی کماکان نسبت به مرمت، حفظ، احیاء و ساماندهی این بناهای ارزشمند بی تفاوت هستند.

وی اظهار داشت: متأسفانه اعتقاد سازمان های دولتی اغلب بر این است که مرمت اضطراری بناها جزو وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی است؛ درحالی که براساس قوانین، لوایح و بخشنامه ها صیانت و حراست از آثار فرهنگی - تاریخی بر عهده آحاد مردم سپرده شده و به ویژه با استناد به ماده ۹۸ قانون برنامه توسعه ششم کشور، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی بر عهده دستگاه های بهره بردار است.
امیرانتخابی افزود:این اداره کل برای صیانت از آثار تاریخی و حفاظت و بهره برداری مناسب از ابنیه تاریخی که دراختیار دستگاه های دولتی قراردارد، رایزنی های لازم با استاندار و مقامات کشوری مرتبط را بعمل آورده تا وضعیت و چگونگی مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی بطور کامل مشخص شود.

وی اظهار امیدواری کرد که مردم استان، رسانه ها، دستگاه های دولتی، تشکل های مردم نهاد، همه و همه به کمک میراث فرهنگی گیلان آمده تا  با تلاش و همیاری یکدیگر نسبت به بهره برداری مناسب از بناهای تاریخی گیلان و احیاء آن برای استفاده بهینه همت کنیم. 
گیلان با برخورداری از سه هزار اثر تاریخی شناسایی شده و یک هزار و ۸۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ، جزو استان های دارای بیشترین تراکم و تعداد اثر تاریخی کشور محسوب می شود. 

۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.