شهرود امیرانتخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیشتر به دلیل مسائل حقوقی ایجاد شده توسط مالکان بنای تاریخی فوق، این پایگاه حفاظتی در سال ۱۳۹۶ تعطیل شد و به شهر تالش انتقال یافت اما امروز به سبب اهمیت و ارزش منطقه یاد شده بار دیگر یگان حفاظت این اداره کل در منطقه مستقر شدند.
وی تصریح کرد: در ییلاقات کوهستانی بخش مرکزی شهرستان تالش روستاهای متعدد تاریخی از جمله مریان و آق اولر و ... قرار گرفته اند که در دهه ۸۰ کاوش های متعددی به سرپرستی دکتر خلعتبری در محدوده های گورستانی ارزشمند این مناطق، صورت گرفت .
وی اظهار داشت: جام طلایی طول و دستبند مفرغی با خط اورارتویی ( متعلق به هزاره اول و دوم پیش از میلاد) از مهمترین کشفیاتی است که در راستای کاوش های یادشده پدیدار شده است.
به گفته امیرانتخابی ، با توجه به  یافته های شاخص باستان شناسی و در راستای حفاظت از این گورستان های تاریخی، پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی از سال ۸۳ در محل بنای تاریخی ییلاقی سردار امجد در روستای آق اولر برپا شد اما به دلیل مسائل حقوقی ایجاد شده توسط مالکینِ بنای تاریخی فوق، این پایگاه حفاظتی در سال ۱۳۹۶ تعطیل شد و به شهر تالش انتقال یافت ولی با توجه به اهمیت موضوع ، اداره کل استان، برنامه ریزی و پیگیری ویژه خود را بر آماده سازی ساختمان اداری و نگهبانی یگان حفاظت در محدوده سایت تاریخی حمام مریان متمرکز کرد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با آماده شدن فضای فوق ، نیروهای یگان حفاظت در روز های اخیر در این محل که به صورت بومی و سنتی ساخته شده ، مستقر شده اند و از این پس به صورت شبانه روزی نسبت به حفاظت از محوطه های باستانی منطقه ، انجام وظیفه می کنند.
امیر انتخابی افزود: به رغم اینکه اداره کل استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی متولی حفظ و حراست از میراث تاریخی و فرهنگی است، اما رسیدن به این مهم نیازمند همکاری و تعامل مردم و نهادهای مسئول در منطقه است و با تلاش و همت جمعی این امنیت حاصل خواهد شد.

مریان و آق اولر در ۲۲ کیلومتری ارتفاعات غرب تالش واقع در غرب گیلان یکی از شگفتی های تاریخی و طبیعی استان و کشور است؛ روستایی تاریخی در عمق جنگل ها و ارتفاعات کوهستانی تالش با آب و هوایی مطبوع که تابستان های خنک آن زبانزد عام و خاص است و زیبایی های طبیعت بهارش عظمت و شکوه طبیعت شگفت گیلان را نمایان می سازد.

یک هزار و ۸۰ اثر تاریخی از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۱۸۸۱/۲۰۰۷
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.