حبیب جهانساز روز شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت :برداشت برگ سبز چای به رغم  خسارت سرما در اوایل فصل برداشت امسال به دلیل شرایط جوی و بارندگی های فصل تابستان از وضعیت خوبی از نظر کیفی و کمی  برخودار است و برداشت برگ سبز از باغ های شمال همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد:  تا کنون 78هزار و 929 تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شده است که 61 درصد آن را برگ سبز درجه یک و 39درصد آن را نیز برگ سبز  درجه دو  تشکیل می دهند.

وی  ارزش ریالی برگ سبز  خریداری شده از  چایکاران را 253 میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد : تاکنون 80 درصد مطالبات یعنی  194میلیارد تومان  به حساب چایکاران واریز شده است که پرداخت مطالبات نیز از شرایط بهتری نسبت به سال های گذشته برخودار است.

وی تصریح کرد: تاکنون 19هزار و 784 تن چای خشک با کیفیت در واحدهای چایسازی گیلان و مازندران تولید و عرضه  شده است .

استان گیلان حدود 180واحد چایسازی  دارد که حدود 150واحد با سازمان چای در خصوص خرید تضمینی برگ سبز  قرارداد منعقد کرده اند که اکثر این کارخانه ها علاوه بر خرید تضمینی بصورت مازاد نیز اقدام به خرید برگ سبز می نمایند. 

 هر کیلوگرم  برگ سبز درجه یک به قیمت  ۳۶ هزار ریال و برگ سبز درجه دو به قیمت  ۲۲ هزار ریال  در سال جاری تعیین شده است .

 استان های گیلان و مازندران بین 25 تا 28 هزار هکتار باغ چای دارند که 90 درصد این باغ ها در استان گیلان واقع است.حدود 50هزار خانوار کشاورز چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و یکصد هزار خانوار زندگی و درآمدشان از راه چایکاری تامین می شود.

6029 /6030

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.