معاون رئیس جمهور، صرفا بومی بودن استاندار را حلال مشکلات گیلان ندانست و اضاقه کرد: گیلان به استانداری نیاز دارد که بتواند از 20 درصدهای پرداخت شده به هشت وزارتخانه جهت ایجاد 26 هزار شغل استفاده کند.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، محمدباقر نوبخت در نشست با خبرنگاران، ضمن ابراز خرسندی از علاقمندی رسانه ها به امر توسعه استان، اظهار کرد: در گیلان مسائل زیست محیطی به ویژه پسماند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای رفع مشکل آلودگی دو رودخانه رشت 80 میلیارد تومان پرداخت کرده ایم، افزود: کارگروه ویژه ساماندهی پسماندهای استان های شمالی با حضور صاحب نظران اجرایی و دانشگاهی تشکیل شده و به همه مشکلات زیست محیطی رسیدگی خواهد کرد.

معاون رئیس جمهور از ایجاد 26 هزار نفر شغل در گیلان طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم این فرصت های شغلی را ایجاد کنیم هشت برنامه در بخش های گردشگری، صنعت، کشاورزی، مسکن و... تعریف کرده ایم لذا در کنار مسئولیت ملی خودم، عهده دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان شدم تا در دو سال پایانی دولت دوازدهم با جدیت بیشتری مسائل را دنبال کنیم.

نوبخت، اولین محل منابع مالی دولت را مالیات دانست و اضافه کرد: شاخص مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته 40 درصد و در کشورهای جهان سوم 20 درصد است لذا در بحث مالیات به دلیل عدم شفافیت از عده ای اصلا نمی توانیم مالیات دریافت کنیم، عده ای دیگر نیز به واسطه مواد قانونی معاف از مالیات هستند.

وی اوراق و نفت را جزو دارایی های سرمایه ای کشور دانست و گفت: بخشی از درآمدهای دولت صرف اعتبارات هزینه ای(حقوق و مزایا) می شود. از طریق دارایی های سرمایه ای می توانیم به واسطه ایجاد زیرساخت ها و پروژه های عمرانی دارایی های جدید خلق کنیم لذا بخشی از درآمد دولت مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، با بیان اینکه افزایش حقوق سالانه کارمندان براساس نرخ تورم محاسبه می شود، عنوان کرد: افزایش درآمدهای دولت اصلا به پای نرخ تورم نمی رسد و لذا اقتصاد ما همواره یک ساختار ناتراز دارد. نقدینگی تورم زا نیست، بلکه نقدینگی گاهی در قالب سپرده های بانکی و گاهی در بازار قرار می گیرد و موجب ایجاد تقاضا می شود. در مقابل افزایش 20 درصدی تقاضا با افزایش پنج درصدی عرضه از طریق تولید مواجه هستیم.

وی ساختار اقتصادی ایران را تورمی دانست و ادامه داد: همواره رشد تقاضا بیشتر از رشد عرضه است لذا با توجه به منویات رهبر انقلاب، سازمان برنامه و بودجه برنامه جامع اصلاح ساختار اقتصادی را تدوین و نقش مالیات و یارانه را تعیین کرده است و به زودی اجرایی می شود.

نوبخت با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی صرفا برای تسهیل مراودات مالی بوده است، یادآور شد: حذف این صفرها نه قرار است مشکلات اقتصادی را کم کند؛ نه زیاد.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر لزوم توسعه انسانی، خاطرنشان کرد: طرح آزادراه منجیل – رودبار براساس مطالبه مردم منطقه خواهد بود و قرار نیست با ساخت یک جاده اقتصاد مردم را نابود کنیم لذا مسیر را به گونه ای طراحی کردیم که محور رفت به تهران از رودبار و محور برگشت از یک اتوبان دیگر بگذرد. سه کیلومتر از 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین مربوط به دو تونل رفت و برگشت است و تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی واردات برنج را یک امر قانونی و به جهت تنظیم بازار دانست و گفت: برنج وارداتی در زمانی که کشاورزی برنج تولیدی خودش را می فروشد، توزیع نخواهد شد و در صورت کمبود وارد بازار می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه صرفا بومی بودن استاندار را حلال مشکلات گیلان ندانست و اضاقه کرد: گیلان به استانداری نیاز دارد که بتواند از 20 درصدهای پرداخت شده به هشت وزارتخانه جهت ایجاد 26 هزار شغل استفاده کند، پیگیر تکمیل قطعه نهایی راه آهن گیلان در انزلی و آستارا باشد و واحدهای تولیدی را فعال کند.

وی با بیان اینکه در سخت ترین شرایط مالی و بودجه کشور هستیم، به خسارت 38 هزار میلیارد تومانی سیل امسال اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه دولت صرف اعتبارات جاری و عمرانی می شود و لذا پرداخت های پرسنلی و بازنشستگی جزو اولویت های ماست. امسال پنج هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان پرداخت کردیم و 6 هزار و 400 میلیارد تومان شهریور و مهرماه امسال به بازنشستگان پرداخت خواهیم کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.