مدیرکل بنیاد شهید گیلان «ایثار اجتماعی» را یکی از اولویت‌های جدید فرهنگی بنیاد دانست و یادآور شد:‌ امروزه ایثار اجتماعی یکی از شاخص‌های مهم رشد و تعالی جوامع محسوب می‌شود که منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت است.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، عبدالله پاکاری در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم و خبرنگار، اظهار کرد:‌ کار خبرنگاری در کنار همه مشقت‌ها و دشواری‌ها دارای یک جایگاه خاص است، زیرا خبرنگاران علاوه بر اطلاع‌رسانی و ارتقای آگاهی‌های جامعه، رابط بین مردم و مسئولان هستند.

وی رسانه‌ها را پیش‌قراولان عرصه فرهنگی دانست و افزود:‌ خبرنگاران به عنوان بازوان مدیران دستگاه‌ها نقش اجرایی دارند و با نظارت بر عملکردها و انعکاس بازخوردها نقش سازنده و اساسی در افزایش کمی و کیفی خدمات‌رسانی دستگاه‌ها ایفا می‌کنند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان با تاکید بر لزوم پذیرش نقدهای دلسوزانه رسانه‌ها از سوی مسئولان، تصریح کرد: ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت رسالت ذاتی بنیاد شهید است، زیرا امروزه به واسطه پیچیدگی جوامع و هجمه‌های فرهنگی فضای مجازی، مردم به ویژه جوانان نیاز دارند تا با ارزش‌های الهی آشنا شوند و فرهنگ ایثار و شهادت تجلی یک ارزش الهی و اسلامی است.

پاکاری با بیان اینکه رسانه‌ها بیش از پیش وظیفه دارند به ترویج الگوهای ایثار و مقاومت و جهاد بپردازند، گفت:‌ عرصه خبر عرصه اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، روشنگری و بصیرت‌افزایی است و لذا خبرنگاران مسئولیت خطیری دارند.

وی سهم ایثارگری استان گیلان در سطح کشور را چهار درصد دانست و متذکر شد:‌ هشت هزار شهید و 22 هزار جانباز و بالغ بر دو هزار و 600 آزاده و 22 شهید مدافع حرم داریم و در حال حاضر بالغ بر 120 هزار نفر از خانواده‌های شاهد و ایثارگر استان تحت پوشش بنیاد شهید هستند.

این مقام مسئول درمان و اشتغال را دو اولویت بنیاد شهید در سال 98 دانست و خاطرنشان کرد:‌ خانواده‌های شاهد و ایثارگر شایسته بهترین خدمات هستند لذا صد درصد هزینه‌های درمان و پزشکی ایثارگران بر عهده دولت است و در این راستا 56 هزار ایثارگر گیلانی تحت پوشش بیمه تکمیلی و بالغ بر 21 هزار نفر تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفته‌اند.

پاکاری از انجام بالغ بر 17 هزار ویزیت والدین شهدا در منزل در قالب طرح پایش سلامت طی سال گذشته خبر داد و تاکید کرد:‌ با توجه به افزایش میانگین سنی والدین شهدا و ایثارگران، شاهد رشد نیازمندی‌ها در حوزه درمان هستیم.

وی با بیان اینکه 25 درصد استخدام‌های دولتی باید به فرزندان شاهد و ایثارگر تعلق بگیرد، گفت:‌ در حال حاضر سه هزار نفر بیکار در جامعه هدف بنیاد شهید گیلان وجود دارد که با وضعیت فعلی استخدام‌های دولتی نمی‌توانیم پاسخگوی این نیاز باشیم لذا به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات خوداشتغالی هستیم. همچنین بالغ بر پنج هزار دانشجو(اعم از ایثارگران و فرزندان شاهد و ایثارگر) در مقاطع تحصیلی مختلف داریم.

مدیرکل بنیاد شهید از استقرار پایگاه‌های هدایت و مشاوره تحصیلی بنیاد در همه شهرستان‌ها خبر داد و متذکر شد:‌ با همکاری بنیاد نخبگان در طول تاریخ برای فرزندان ایثارگر برنامه‌ریزی درسی داریم.

وی با اشاره به درخشش فرزندان شاهد و ایثارگر استان گیلان در مسابقات کشوری قرآن بنیاد شهید، عنوان کرد:‌ بالغ بر سه هزار فعال قرآنی شاهد و ایثارگر داریم. مستندسازی، تالیف کتاب، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ایثار و شهادت و برگزاری یادواره‌های شهدا از جمله مهمترین اقدامات فرهنگی بنیاد شهید در استان گیلان است.

پاکاری گیلان را جزو استان‌های پیشتاز کشور در امر برگزاری یادواره‌ها و ساماندهی گلزارهای شهدا دانست و خاطرنشان کرد:‌ گیلان یک‌هزار و 288 گلزار شهدا دارد و کار ساماندهی این گلزارها(به جز سه گلزار در دست اجرا) صد درصد به اتمام رسیده است، اما عدم توجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تکالیف قانونی خود مبنی بر نگهداری از گلزارهای ساماندهی شده، برخی از گلزارهای ما مجددا نیازمند ساماندهی است.

وی محتوابخشی به یادواره‌های شهدا را یکی از مصوبات شورای استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت:‌ یادواره‌های شهدا ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان «ایثار اجتماعی» را یکی از اولویت‌های جدید فرهنگی بنیاد دانست و یادآور شد:‌ وقتی از ایثار سخن می‌گوییم اذهان متوجه دفاع مقدس می‌شود، اما امروزه ایثار اجتماعی یکی از شاخص‌های مهم رشد و تعالی جوامع محسوب می‌شود که منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی مقدم دانستن منافع دیگران بر منافع شخصی را نوعی ایثار دانست و ادامه داد: خوشبختانه مردم ما همانگونه که در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، در عرصه‌های ایثار اجتماعی نیز پیشرو بوده و کمک‌کار حل مشکلات هستند.

پاکاری با تاکید بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ ایثار اجتماعی در جامعه، اظهار کرد:‌ از رسانه‌ها می‌خواهیم به مقوله ایثار اجتماعی و تجلیل از فعالان این حوزه بپردازند تا این مهم در زندگی روزمره جاری و ساری شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.