معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، گفت: نرخ تورم شهری در کل کشور و استان در تیر‌ماه به ترتیب حدود 40 و 37 درصد و نرخ تورم روستایی در کل کشور و استان نیز در تیر‌ماه به ترتیب حدود 44 و 41 درصد بوده است.

وحید طیفوری در گفت وگو با ایسنا – منطقه گیلان، از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها خبر داد و اظهار کرد: مرکز آمار ایران جهت محاسبه تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها با جمع‌آوری اطلاعات قیمت کالا و خدمت عرضه شده به منظور مصرف نهایی خانوار نسبت به محاسبه شاخص قیمت براساس میانگین وزنی قیمت کالاهای مختلف اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: براساس شاخص قیمت به دست آمده سه نوع نرخ تورم شامل «نرخ تورم کل»(مقایسه تغییر قیمت 12 ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه) جهت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلان، «نرخ تورم نقطه به نقطه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال قبل) جهت تبیین وضعیت تغییر قیمت و شوک‌های قیمتی در کوتاه مدت و «نرخ تورم ماهانه»(مقایسه تغییر قیمت ماه اخیر نسبت به ماه قبل) جهت پیش‌بینی روند آتی نرخ تورم محاسبه می‌شود و لازم است متناسب با هر هدف نرخ تورم مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که براساس مباحث علمی در سبد مصرفی خانوارها جهت محاسبه نرخ تورم، ضریب اهمیت یا وزن تاثیر قیمت گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات در نرخ تورم کشور و استان به ترتیب 27.24 و 25.01 درصد و ضریب اهمیت یا وزن گروه کالاهای غیر خوراکی به ترتیب 72.76 و 74.99 درصد است.

طیفوری با بیان اینکه نرخ تورم کل کشور و استان گیلان در تیر‌ماه به ترتیب 40.4 و 38.1 درصد است، افزود: استان گیلان در این ماه، در بین 31 استان، در رتبه بیست و چهارم نرخ تورم کشور قرار می‌گیرد.

وی استان قم با نرخ 34.1 درصد را دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان کردستان با نرخ تورم 48.8 درصد را دارای بالاترین نرخ تورم در کشور دانست و تاکید کرد: همچنین چهار استان مجاور استان گیلان، یعنی استان‌های قزوین، زنجان، اردبیل و مازندران به ترتیب دارای رتبه‌های شانزدهم، هجدهم، بیست و دوم و بیست و سوم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه سیزدهم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان به ترتیب 61 و 61.2 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 32.2 و 30.1 درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان درخصوص نرخ تورم شهری نیز، یادآور شد: این نرخ در کل کشور و استان در تیر‌ماه به ترتیب 39.7 و 37.2 درصد است. نرخ تورم روستایی نیز در کل کشور و استان در تیر‌ماه به ترتیب 44.4 و 40.8 درصد بوده است.

طیفوری همچنین مقدار تغییرات تورم نقطه به نقطه تیر‌ماه سال جاری را در کشور و استان به ترتیب برابر 48 و 48.7 درصد اعلام کرد و گفت: بررسی تغییرات شاخص قیمت تیر‌ماه سال جاری نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد که مقدار تغییرات تورم ماهانه در کشور برابر 2.8 درصد و در استان برابر 2.3 درصد است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.