گزارش  روز سه شنبه روابط عمومی دادگستری گیلان به ایرنا حاکیست؛  جان احمد آقایی در نشست کمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان  که با محوریت پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش در فصل برداشت برنج برگزار شد، اظهار داشت: ارائه راهکارهای بهره مندی بهینه از پسماندهای نباتی در سال های گذشته اثر بخش بوده اما آتش زدن پسماندها در برخی مناطق همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر حجم آتش زدن کاه و کلش در سطح استان تقلیل یافته ، افزود: آموزش های ارائه شده در خصوص فرآوری پسماندها در کاهش اینگونه تخلفات موثر بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان میزان رطوبت، نوع بسته بندی و برداشت هم زمان در گردآوری پسماند کشاورزی را تأثیرگذار دانست و گفت: استفاده از دستگاه های دارای امکان بسته بندی، زمینه استفاده بهینه از پسماندها را برای علوفه دام ها فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان، سالانه حدود یک میلیون و یکصد هزار تن کاه و کلش تولید می شود، تصریح کرد: این مقدار پسماند منبع خوبی برای تغذیه دام محسوب می شود که لازم است بدین منظور بستر و زمینه آگاهی رسانی بیشتر به کشاورزان فراهم شود.

آقایی آموزش روستاییان از طریق رسانه ها، نصب بنر و تولید بروشور را در پیشگیری از سوزاندن این پسماندها مؤثر ارزیابی کرد و از دهیاران خواست تا نقش موثرتری در این زمینه ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه شناسایی مناطق آلوده به منظور برخورد با عوامل آتش زدن کاه و کلش با همکاری دهیاری ها و پاسگاه های انتظامی میسر می باشد تصریح کرد: براساس قانون، اشخاص برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها از شش ماه تا دو سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است.

وی همچنین  از دادستان های شهرستان ها و  رئیسان حوزه های قضایی بخش ها خواست تا ضمن هماهنگی با دستگاه های مسئول در پیشگیری از آتش زدن کاه و کلش، از اقدامات آلوده کننده محیط زیست توسط برخی زارعین جلوگیری کنند.

استان گیلان دارای ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار است که هر سال از آنها ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید به دست می آید . 

کارشناسان کشاورزی معتقدند سوزاندن کاه و کلش بعد از برداشت محصول، میکرو ارگانیزم های خاک از جمله انواع باکتری، قارچ، جلبک و گلسنگ و همچنین مواد آلی خاک را نابود می‌کند و مواد مغذی زمین را از بین برده و آلودگی محیط زیست را نیز در پی دارد. میزان رشد آفت،  ایجاد نقصان جدی در بهره‌وری و میزان محصول برنج برداشت شده و از بین رفتن مواد مغذی داخل خاک و آلودگی محیط زیست  از جمله مضرات آتش زدن کاه و کلش هستند که شالیکاران باید به آن توجه بیشتری داشته باشند

یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن نیز کاه و کلش قابل بسته بندی داریم که بطور متوسط از هر هکتار ۲۵۰ تا ۳۰۰ بسته استحصال می شود . کاه و کلش برنج می تواند به عنوان علوفه مورد نیاز دام بویژه در خشکسالی و زمستان مورد استفاده قرار گیرد و سبب کاهش هزینه های تولید شود ضمن اینکه جمع آوری کاه و کلش می تواند به عنوان ماده اولیه برای برخی کارخانجات صنعتی در تولید نئوپان ، فیبر ، ظروف یکبار مصرف و سایر محصولات به کار رود. 

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.