علی اصغر مونسان عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از قلعه رودخان فومن و آخرین مراحل بازسازی ین اثر باستانی در جمع خبرنگاران، از در دست پیگیری بودن پرونده ثبت جهانی ماسوله خبر داد و  با اشاره به مراحل مرمت قلعه رودخان بیان کرد: در این زمینه قرار است اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بررسی‌ها و کمک های لازم را انجام دهد. 

وی افزود: برای مرمت بناهای استان در این سفر، هشت میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که قلعه رودخان  هم یکی از همان مواردی است که انجام می‌گیرد.

دژ رودخان در مسیر ماسوله بر فراز جنگل‌های هیرکانی هزاران ساله به جا مانده از دوره سلجوقیان، استوار و سهمگین نظاره گر سده‌ها و هزاره ها است و به اسامی دیگری همچون قلعه حسامی، قلعه هزار پله و قلعه سگسگال نیز معروف است؛ وسعت بنا ۲.۶ هکتار بوده و از سه بخش اصلی شرقی، میانی و غربی تشکیل شده و طول باروی قلعه یک هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است؛ باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند و این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا شهرک تاریخی ماسوله نیز دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است؛ فرآیند جهانی شدن ماسوله از سال ۸۹ آغاز شده و ۱۰ معیار در ثبت جهانی نقش دارند که اصالت و مدیریت از مهمترین این معیارهاست.
ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

پیشتر ایرنا گیلان گزارشی با عنوان «رنج ماسوله ای ها برای جهانی شدن» در ارتباط با فرآیند ثبت جهانی ماسوله منتشر کرده بود. اینجا را ببینید

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بعد از ظهر دوشنبه وارد گیلان شد. وی در نخستین برنامه خود، از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کرد.

بازدید از پایانه مرزی آستارا و تاسیسات گردشگری این شهرستان برنامه های پیش بینی شده برای روز دوم سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به گیلان است.

۱۸۸۱۸/۲۰۰۷/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.