به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت افزود: فقط اهلش می دانند که تالاب انزلی می تواند چه بازده اقتصادی و چرخه شغلی ایجاد کند.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است که سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است. فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است. این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

رعایت حقابه تالاب، مدیریت رسوبات، پساب و پسماند، آبخیزداری در حوضه تالاب، جلوگیری از تصرف اراضی تالابی و برداشت بی رویه آب از تالاب از الزامات است. اواخر خردادماه امسال دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی دستور توقف طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی به منظور کاهش عمق لجن به روش بایوجمی را صادر کرد.

آیت الله  فلاحتی در ادامه سخنانش در خطبه های نماز جمعه رشت اظهار داشت: مسئولان استانی و کشوری این منبع اقتصادی اکوتوریسم را که امروز بازدید از آن تنها چشمانی اشکبار بجا می گذارد را دریابند و به فکر `پسماند سراوان و دو رودخانه زرجوب و گوهر رود رشت نیز باشند .
وی با اشاره به فصل برداشت برنج و با ابراز رضایت از قیمت آن گفت: این محصول به رنج حاصل می شود؛ تلاش شود تا از واردات برنج جلوگیری به عمل آید و اگر این واردات صورت گرفته ، توزیع نشود تا کشاورزان بتوانند حاصل دسترنجشان را برآورند.
آیت الله فلاحتی ادامه داد: اگر چه مدتیست که قیمت برنج خوب است اما هزینه برآوری آن نیز بالاست و جهاد کشاورزی تلاش نماید تا شرایطی فراهم کند که از هزینه کاشت این محصول کاسته شود.
 خطیب جمعه رشت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره در پیش بودن روز خبرنگار  ، از فعالان عرصه  رسانه خواست امین مردم باشند و تا از صحت خبری یقین نیافته اند آن را منتشر نکنند.
وی ضمن تسلیت شهادت امام نهم شیعیان حضرت جواد (ع) افزود: این امام همام دریای بیکرانیست که می بایست از سوی خانواده ها بعنوان منبع الگو دهی و الگو سازی در راستای تربیت فرزندان قرار گیرد.
۱۸۸۱/۲۰۰۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.