معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری استان گیلان در سال 98 نسبت به سال 97 دو برابر رشد داشته است، افزود: امسال 16 حوضه آبخیز در 9 شهرستان گیلان زیر پوشش عملیات های آبخیزداری و آبخوانداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، محمدباقر رفعتی در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه های آبخیزداری در استان گیلان، اظهار کرد: سال گذشته 19 پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در 9 شهرستان استان اجرایی شد که در حال حاضر دارای بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه اعتبارات صندوق توسعه ملی برای پروژه های آبخیزداری استان گیلان در سال 98 نسبت به سال 97 دو برابر رشد داشته است، افزود: امسال 16 حوضه آبخیز در 9 شهرستان گیلان زیر پوشش عملیات های آبخیزداری و آبخوانداری قرار خواهد گرفت.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از تصویب بالغ بر 130 هزار میلیون ریال اعتبار برای اجرای پروژه های آبخیزداری در حوضه های مذکور خبر داد و تصریح کرد: انتظار می رود با هزینه کرد این حجم از اعتبارات اتفاقات خوبی برای حوضه های آبخیز استان بیفتد.

این مقام مسئول جلوگیری از فرسایش حجم قابل توجهی از خاک های حاصلخیز استان در مناطق مرتعی، جنگلی و جلگه ای را یکی از مهمترین اهداف اجرای پروژه های آبخیزداری دانست و یادآور شد: همچنین به دنبال کنترل و مهار سیل به ویژه در حوضه هایی هستیم که معضل سیلخیزی در بالادست(سرشاخه های حوضه ها) و سیلگیری در پایین دست را دارند که در نتیجه شاهد کاهش چشمگیر خسارات مالی و جانی ناشی از سیل خواهیم بود.

وی ممانعت از انباشت و تجمع رسوب در دریاچه سدها، انهار کشاورزی و بسر رودخانه ها، آب بندان ها و تالاب را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: پروژه های آبخیزداری در قالب عملیات های مکانیکی(سازه ای)، بیولوژیکی و بیومکانیکی به عنوان رسوب گیر عمل می کنند.

رفعتی با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوانداری به افزایش درآمد آبخیزنشینان به ویژه در مناطق مرتعی و جلگه ای کمک می کند، گفت: به دنبال تقویت سفره های آب زیرزمینی و چشمه سارها و استمرار در دبی آب رودخانه ها از مهاجرت آبخیزنشینان جلوگیری می شود و ضریب امیدواری در آنان افزایش می یابد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.