مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: زمین های جلگه ای استان برای تکثیر پیاز زعفران بسیار مناسب است.

به گزارش ایسنا-منطقه گیلان، منوچهر پارسافر گفت: اگرچه زمین های جلگه ای استان، مساعد تولید زعفران و گل دهی این محصول نیست اما غنی و مرطوب بودن خاک این مناطق، برای تکثیر پیاز زعفران بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه به علت پایین بودن مواد عالی خاک خراسان رضوی، پیازهای زعفران در این استان، ضعیف و کوچک است و باردهی کمتری دارند، افزود: در سال های 89 و 90 براساس هماهنگی و توافق سازمان های جهاد کشاورزی گیلان و خراسان رضوی، حدود 6 تن پیاز زعفران از خراسان رضوی به گیلان منتقل و در حدود یک هکتار از زمین های شهرستان تالش کشت شد که پس از 9 ماه، پیازهای زعفران انتقالی از حدود چهار گرم به بیش از هشت گرم رسید که از نظر ذخیره غذایی برای گل دهی بسیار خوب است .

پارسافر با بیان اینکه در این دو سال، از 6 تن پیاز زعفران ، 15 تن پیاز تکثیر و تولید شد که 60 در صد آن وزن بالای 8 گرم داشت، خاطرنشان کرد: این درحالی است که به علت فقیر بودن خاک خراسان رضوی، این فرآیند 3سال طول می کشد اما در گیلان در یک سال این بازدهی را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه برای ایجاد مزارع تکثیر پیاز زعفران در جلگه ، نیاز به پیازهای اولیه یا مادر است، تصریح کرد: اگرچه این سازمان با تامین کودهای ریز مغذی، دستگاه های خشک کن و پیاز رایگان در سال های آغازین، از کشت الگویی زعفران در گیلان حمایت کرد اما به علت محدود بودن منابع اعتباری، توان خرید و توزیع رایگان پیاز زعفران را بین کشاورزان گیلانی ندارد.

پارسافر گفت: از طرفی براساس اعلام شورای تامین خراسان رضوی ، فروش پیاز زعفران به خارج از این استان ممنوع است و بهره برداران حتی خودشان هم نمی توانند آن را تهیه کنند.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.