مدیرکل امور مالیاتی گیلان گفت: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان مالیات در گیلان وصول شد که 52 درصد آن از محل مالیات بر ارزش افزوده و 48 درصد آن مربوط به مالیات های مستقیم است.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، جواد انوری در جمع خبرنگاران، ضمن قدردانی از رسانه ها به منظور فرهنگ سازی مالیات، اظهار کرد: مالیات یکی از مهمترین منابع درآمدی در تمام کشورها به ویژه در کشورهای توسعه یافته است.

وی با بیان اینکه مالیات رویکردی اساسی به روی اقتصاد کشورهای جهان گشوده است، افزود: مالیات  دستیابی به اقتصاد پایدار، تامین عدالت اجتماعی و سازماندهی فعالیت های اقتصادی را امکان پذیر کرده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان گیلان تامین هزینه های جاری به ویژه آموزش و پرورش، امنیت، بهداشت و عمران را از طریق مالیات ممکن دانست و تصریح کرد: تکیه بر منابع درون زای اقتصادی به منظور ایجاد توسعه پایدار در اقتصاد و مدیریت اقتصادی به کمک مالیات اتفاق می افتد.

این مقام مسئول نگاه پیشینیان به مالیات را نگاهی سنتی و درآمدمحور دانست و تصریح کرد: در نظام مالیاتی کنونی از مالیات به عنوان ابزار شفاف سازی اقتصادی، مبارزه با مفاسد اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی یاد می شود لذا امروزه شهروندان به مالیات به عنوان عنصری اثرگذار در نظام اقتصادی کشور نگاه می کنند و مشارکت گسترده ای دارند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بر کاهش تکیه درآمدهای دولت به نفت تاکید دارد، گفت: یکی از مولفه های تامین مالی کشور مالیات است. در این راستا سازمان امور مالیاتی سه هدف اصلاح قانون مالیات های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده و طرح جامع مالیاتی را دنبال می کند.

انوری یکی از دستاوردهای طرح جامع مالیاتی را جلوگیری از فرار مالیاتی دانست و اضافه کرد: طرح جامع مالیاتی شامل تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی می شود و در نهایت نظام مالیاتی کشور را از حالت سنتی به مدرن تغییر می دهد. در واقع کلیه زیرساخت های نظام مالیاتی به ویژه در حوزه فناوری باید دچار تغییر و تحول شود.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان طرح جامع مالیاتی را یکی از طرح های نرم افزاری کشور دانست و بیان کرد: طرح جامع مالیاتی به منظور مقابله با تحریم ها و تهدیدات خارجی اجرایی شده و تکیه بر مالیات به جای خام فروشی سرمایه های ملی را موجب می شود.

وی ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه از فعالان اقتصادی را یکی از اهداف طرح جامع مالیاتی دانست و خاطرنشان کرد: جهت تشخیص مودیان جدید و افزایش درآمدها از طریق وصول مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی، اطلاعات لازم از 40 دستگاه اجرایی تامین می شود.

انوری طرح جامع مالیاتی را پیش نیاز تحقق عدالت مالیاتی دانست و گفت: افزایش رضایت صاحبان منافع از طریق بهره گیری از امکانات فناوری اطلاعات، تسهیل تعامل با سازمان، تکریم مودیان و عدالت اجتماعی نیز در دستور کار است. امسال همه اظهارنامه های مالیاتی به صورت الکترونیک تسلیم شده که نشان دهنده تسهیل در امور مودیان است.

وی با اشاره به افزایش آگاهی مردم درباره چگونگی پرونده های مالیاتی و ارائه اظهارنامه ها، یادآور شد: به دنبال اجرای طرح جامع مالیاتی شاهد صرفه جویی در مصرف کاغذ، کاهش سفرهای درون شهری و کاهش ارتباط ممیز و مودی هستیم.

مدیرکل امور مالیاتی گیلان با بیان اینکه در قانون بودجه امسال کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی موظف به استفاده از کارتخوان هستند، اظهار کرد: این قانون از ابتدای سال 98 لازم الاجراست.

وی مالیات بر ارزش افزوده را جزو مالیات های مستقیم دانست که در حال حاضر در 180 کشور دنیا اجرا می شود و افزود: یکی از مهمترین اهداف مالیات بر ارزش افزوده شفاف سازی است.

انوری با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی در تمام شهرهای گیلان انجام شده است، عنوان کرد: اظهارنامه های سال 96 در سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی(سنیم) بارگذاری شده است. بی تردید هرچقدر بتوانیم از سیستم الکترونیکی استفاده کنیم فرار مالیاتی کاهش پیدا می کند.

این مقام مسئول تکریم مودیان را یکی از اصول سازمان امور مالیاتی دانست و ادامه داد: خوشبختانه مردم گیلان با فرهنگ مالیاتی آشنا هستند و همکاری خوبی دارند. در این راستا از مهرماه سال 87 تاکنون یک هزار و 200 میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های استان عوارض داده است و لذا مردم باید آثار پرداخت مالیاتشان را در جامعه لمس کنند.

وی از پرداخت بیش از 17 هزار میلیارد تومان مالیات بر سلامت و پرداخت دو هزار و 747 میلیارد تومان مالیات برای توسعه ورزش های همگانی کل کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان مالیات در گیلان وصول شد که 52 درصد آن از محل مالیات بر ارزش افزوده و 48 درصد آن مربوط به مالیات های مستقیم است.

انوری با بیان اینکه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، مالیات بر سکه و ارز، مالیات بر صندوق های مکانیزه فروش و مالیات بر ارزش افزوده در حال پیگیری است، یادآور شد: اگر شفاف سازی اتفاق بیفتد از فرار مالیاتی جلوگیری و اقتصاد کشور مدیریت خواهد شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.