به گزارش خبرنگار ایرنا شاهین علیزاده روز پنجشنبه در نشست هماهنگی نحوه حفظ و نگهداری تونل سبز فومن ، با اشاره به منظره زیبای تونل سبز و ایجاد فضای روحیه بخش و نشاط آور اظهار داشت: هدف ما این است که با انتخاب یک متولی تونل سبز را حفظ و زنده نگه داریم.
وی با بیان اینکه بحث ثبت تونل سبز به عنوان یک اثر میراث طبیعی همواره مطرح بوده ، یادآور شد: با انتخاب متولی شرح وظایف هر دستگاه مشخص خواهد شد و مطمئنا دلسوزانی در این شهر و شهرستان هستند که از هیچ تلاشی برای نگهداری این اثر زیبای طبیعی دریغ نورزند.
معاون فرماندار فومن با بیان اینکه طبق اظهار نظر کارشناس جهاد کشاورزی کمبود آب و مواد مغذی درخصوص این درختان محسوس است، تصریح کرد: از سوی دیگر تخلیه زباله ها در پای این درختان توسط مردم سبب خشک شدن درختان شده است.
علیزاده با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در زمینه حفظ محیط زیست با اشاره به گلایه دهیاران مبنی بر عدم توانایی مالی لازم جهت جمع آوری زباله یادآور شد: همه چیز را نباید به گردن مشکلات مالی و کمبود اعتبار بگذاریم، اگر فرهنگ سازی صورت گیرد یک مغازه دار هرگز به خودش اجازه نمی‌دهد که زباله ها را پای درختان تخلیه کند.
وی خواستار تذکر محیط زیست به متخلفان در این زمینه شد و گفت: دهیاران نیز در جمع آوری زباله باید همکاری لازم را داشته باشند.
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان فومن با اشاره به چشم انداز زیبای تونل سبز فومن گفت: در اوج گرمای تابستان دمای این منطقه پنج درجه کمتر از سایر نقاط است و علاوه بر دلربایی در روحیه و شادابی مردم نیز اثرگذار است.
داوری کارشناس جهاد کشاورزی فومن نیز با اشاره به هجوم آفت پروانه سفید به درختان و نباتان اظهار کرد: هم اکنون بخش کوچکی از درختان تونل سبز دچار این بیماری شده اند و مشکل اصلی درختان این مسیر کمبود آب، نبود زهکش مناسب و همچنین کمبود مواد غذایی است.
وی با بیان اینکه آفت پروانه سفید از سال 81 در گیلان مشاهده شده ، افزود: از سال 86 نیز در فومن این آفت مشاهده شد و هم اکنون از درختان تغذیه می‌کند که می توان با هرس و همچنین استفاده از سموم به مقابله با آن پرداخت.
حسینی نسب رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فومن نیز با اشاره به چشم انداز زیبای تونل سبز فومن گفت: همواره این اختلاف نظر با راهداری برای قطع درختان مسیر وجود داشته اما اگر به این نتیجه رسیدیم که این منطقه باید حفظ و حراست شود همه باید به وظایف خود عمل کنند.
وی افزود: می توان با ایجاد فضای مکث و همچنین پیاده راه، به گونه ای عمل کرد که مردم بیشتر از مواهب تونل سبز بهره مند شوند.
حسینی نسب با اشاره به طرح ثبت این اثر به عنوان میراث طبیعی گفت: اگرچه درختان مسیر دست کاشت محسوب می شوند، اما نظر مثبت کارشناسان میراث در تهران در این زمینه کسب شده و تنها مشکل، نبود متولی برای حفظ تونل سبز و همچنین مخالفت اداره راهداری است.
تونل سبز بلوار ورودی شهر فومن با داشتن بیش از چهار هزار درخت تنومند و قدیمی از گونه چنار، بیش از 50 سال قدمت دارد و تراکم رویش این درختان چنان است که منظره زیبا و بی بدیلی را ایجاد کرده که به جاده بهشت هم معروف شده است.
فومن در غرب استان گیلان قرار دارد.
7294/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.