رامین حسین زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به آخرین بازدیدها از وضعیت اثر طبیعی ملی گل سوسن چلچراغ ، در خصوص وضعیت بوته های گل گفت: امسال با رسیدگی و مراقبت خوبی که صورت گرفته و همچنین ایام پر بارانی که سپری کردیم، بوته های گل در وضعیت بسیار خوبی به سر می برند.
وی ادامه داد: وضعیت آفت طبیعی این گل که نوعی حشره کفدوزک مانند به نام Lilioceris faldermni است که تحت کنترل بوده و درهمین راستا محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی اقدام به جمع آوری این حشره ها و انتقال آنان به مناطق دور دست می کنند که با این اقدام جمعیت این آفت کنترل شده و احتمال آسیب رساندن آن به گل از بین خواهد رفت.
حسین زاده اضافه کرد : با توجه به مراجعه زودتر از موعد علاقه مندان بازدید از گل ، تقاضا می کنیم تا اخبار مربوط به وضعیت گل را از پورتال رسمی اداره کل محیط زیست گیلان دنبال و بعد از اطمینان یافتن از زمان دقیق گلدهی ، به محل مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا سوسن چلچراغ با نام علمی Lilium lederbourii نخستین بار در سال 1354 توسط یک گیاه شناس فرانسوی به نام (لدربوری) در منطقه داماش شهرستان رودبار شناسایی شد و پس از آن، از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک اثر ملی طبیعی به ثبت رسید.
محدوده چهار هکتاری گل نادر سوسن چلچراغ در داماش عمارلو شهرستان رودبار در جنوب گیلان به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت که در دو دهه اخیر به یکی از مراکز پرجاذبه و گردشگری استان تبدیل شده است.
ابتدا این گل در دو منطقه داماش و منطقه ای در لنکران جمهوری آذربایجان در جهان شناسایی شده بود ولی در دهه 70 بوته های آن در اکثر ارتفاعات قله درفک شهرستان رودبار نیز دیده شد.
سوسن چلچراغ یکی از گونه های تیره سوسنیان است و زمان گلدهی آن نیمه دوم خرداد تا اوایل تیر ماه است؛ این گل با رنگ سفید و گلبرگ های واژگون، دیدگان هر بیننده ای را به خود جذب می کند.
به تازگی ماموران یگان حفاظت محیط زیست رودسر در ارتفاعات دو هزارمتری این شهرستان و مناطق جورکلامچال و علم سر در ضلع جنوبی ونستان در ارتفاعات جواهردشت، موفق به رویت بوته های سوسن چلچراغ شده اند.
تاکنون تلاش های زیادی برای گلخانه ای کردن این گل انجام شده ولی هیچکدام از آنها موفقیت آمیز نبوده است.
2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.