به گزارش خبرنگار ایرنا، عظیم بلبل آبادی روز چهارشنبه در نشست خبری در رشت تعداد کنونی نیروگاههای استان را هشت نیروگاه با ظرفیت دو هزار و 826 مگاوات عنوان و اضافه کرد: ظرف دو ماه آینده با بهره برداری از یک نیروگاه کوچک ، 25 مگاوات به ظرفیت تولید برق استان افزوده می شود.
وی تصریح کرد: برای بهره برداری از این پروژه که در منطقه آزاد انزلی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شود، بیش از یکصد میلیارد تومان هزینه شده است.
وی در ادامه با اشاره به شرح وظایف شرکت برق منطقه ای گیلان در سه بخش تولید، انتقال و توزیع بیان کرد: با وجود تنگناهای مالی سال گذشته بیش از 120 میلیارد تومان در سطح انتقال و فوق توزیع مورد بهره برداری شد؛ ضمن اینکه 450 مگا وات به ظرفیت آمپر به پست های انتقال و فوق توزیع اضافه کردیم.
بلبل آبادی تصریح کرد: رشد مصرف صنایع سنگین گیلان در سال 97 نسبت به سال 96 ، 17 و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد که حکایت از اشتغالزایی و رونق دارد.
وی بیشترین مصرف برق در استان را نهم مردادماه با مصرف یکهزار و 835 مگا وات ذکر و اظهار کرد: این میزان در مقایسه با ظرفیت دو هزار و 826 مگاوات میزان تولید، نشاندهنده بیشتر بودن میزان تولید نسبت به مصرف است که از این لحاظ گیلان از شرایط مناسبی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه در بخش تولید با هیچ گونه مشکلی در استان مواجه نیستیم، افزود: شبکه انتقال و فوق توزیع بدلیل تنگناهای مالی حاکم بر کشور، میزان سرمایه گذاری در انتقال و فوق توزیع، متناسب با رشد مصرف نیست و در این بخش نیازمند سرمایه گذاری های بیشتر و شبکه های جدید هستیم.
بلبل آبادی ادامه داد: با توجه به این چالش در دی ماه 96 ؛ بدنبال چاره جویی و برنامه ریزی برای رشد مصرف ، منجر به ایده ای به عنوان بکار گیری از ظرفیت آزاد تجهیزات موجود در حال بهره برداری شد که توانستیم با اقدامات انجام شده ، صرفه جویی های قابل ملاحظه ای را داشته باشیم.
وی همچنین از برنامه ریزی برای اجرای 17 پروژه در استان در جهت عبور از پیک تابستان امسال خبر داد و گفت: اقدامات گیلان در زمینه صرفه جویی هزینه ها برای اجرای طرح ها موجب تعریف طرح کشوری برای شرکت برق منطقه ای استان شد که اگر این ایده در کشور اجرا شود، می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجهی در کشور در این بخش شود.
وی در ادامه با اشاره اینکه سال گذشته حدود 300 میلیارد تومان پروژه جدید استان به مناقصه گذاشته شد ، بیان کرد: عملیات اجرایی آن آغاز شده و امیدواریم ظرف دو سال و نیم آینده این پروژه ها به بهره برداری برسند.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان گفت: پست 20/63کیلو ولت به ظرفیت 80 مگا وات امپر نیز ظرف یکماه آینده در صومعه سرا به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره به اینکه برای احداث یک نیروگاه به شش تا هفت سال زمان نیاز است، افزود: به طور مثال ، نیروگاه یکهزار مگا واتی یک میلیارد دلار نیاز دارد.
** بخش قابل توجهی از مصرف انرژی برق مربوط به سیستم های سرمایشی است
بلبل آبادی در ادامه با اشاره به روز بهره وری و بهینه سازی مصرف گفت: از انرژی برق استفاده شود اما تاکید بر اینست که از انرژی برق صحیح و هوشمندانه استفاده شود.
وی افزود: با اقدامات بسیار کوچک می توان در مصرف برق صرفه جویی های بزرگی انجام داد که نه تنها به اقتصاد خانوار کمک می کند بلکه به اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا کند.
وی با بیان این که از 57 هزار مگا وات ، حدود 21 هزار مگا وات مصرف انرژی برق مربوط به سیستم های سرمایشی است ، اظهار داشت: فقط با یک اقدام کوچک و با تنظیم درجه سیستم های سرمایشی بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد می توان صرفه جویی قابل توجهی انجام داد.
وی با بیان اینکه برای هر کیلو وات ساعت که از سوخت های فسیلی استفاده می شود ، حدود 850 گرم گازهای الاینده وارد محیط می شود، تصریح کرد: ارزان بودن ( یارانه ای بودن) قیمت انواع حامل های انرژی ، بکارگیری فناوری های قدیمی و غیرکارا در بخش های مصرف کننده انرژی ، عدم استفاده از ظرفیت کامل صنایع و کارخانجات و عدم حساسیت و اطلاع مصرف کنندگان انرژی نسبت به روش های صحیح و کارای مصرف انرژی از دلایل پایین بودن بهره وری انرژی در کشور است.
شرکت توزیع نیروی برق گیلان بیش از یک میلیون و 400 هزار مشترک دارد.
امروز مصادف با اول خردادماه در تقویم کشورمان روز بهره وری و بهینه سازی مصرف نامگذاری شده است.
7296 / 6030
7296
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.