به گزارش خبرنگار ایرنا سرهنگ عباس بایرامی روز چهارشنبه در نشست با فرماندار فومن با اشاره به اینکه این نهاد از سال 85 کار خود را آغاز کرده ، افزود: دفاع مقدس وابسته به جناح خاصی نیست؛ جناح بندی در این زمینه ظلم به رزمندگان و شهداست.
بایرامی با اشاره به حضور 97 هزار رزمنده گیلانی در دوران دفاع مقدس به هشت هزار شهید، بیش از 21 هزار جانباز و دو هزار و 600 آزاده گیلانی اشاره کرد و گفت: به نسبت جمعیت و جغرافیای استان این آمار بی نظیر است و سردار سلیمانی با حضور در کنگره هشت هزار شهید گیلان بهترین الفاظ و عبارات را برای گیلانی ها به کار برد.
وی با بیان اینکه تهیه دانشنامه دفاع مقدس گیلان از چهار سال پیش آغاز شده، افزود: نقش شهدا و رزمندگان در قالب سه کارکرد مورد بررسی قرار می گیرد.
وی از همکاری و مساعدت ویژه استاندار گیلان جهت تدوین تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس استان خبر داد و گفت:‌ با هماهنگی‌های شکل گرفته بین استانداری و فرمانداری‌ها، امیدواریم آثار ارزشمند خوبی در زمینه خاطرات دوران دفاع مقدس رزمندگان گیلانی منتشر شود.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان جمع‌آوری و چاپ حداقل یک کتاب در تمام شهرستان‌های استان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: مهم‌ترین اهداف گردآوری تاریخ شفاهی رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس این است که به‌واسطه گردآوری تاریخ شفاهی بتوانیم ناگفته‌های دوران دفاع مقدس را از دل شهرستان‌ها استخراج کنیم
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از پنج میلیون سند در اختیار رزمندگان وجود دارد، افزود: اسناد اعزامی، عکس، نامه ها، حکم ماموریت و نوشته های رزمندگان را باید جمع آوری کنیم زیرا چهره های ناشناخته زیادی وجود دارند که هنوز به جامعه معرفی نشده اند.
بایرامی با بیان اینکه استان گیلان هنوز موزه دفاع مقدس ندارد، افزود: به همت سپاه قدس استان 10 هکتار زمین در کیلومتر پنج جاده رشت - تهران به این کار اختصاص‌یافته و خوشبختانه استاندار گیلان و دکتر نوبخت نیز نگاه ویژه ای برای احداث موزه دفاع مقدس در گیلان داشته اند.
وی به اهمیت احداث موزه دفاع مقدس گیلان از بعد استانی و ملی اشاره کرد و متذکر شد:‌ در موزه دفاع مقدس گیلان از المان‌های بومی استفاده خواهد شد و برای ورودی این موزه نمادی 23 متری از نهضت میرزا کوچک‌خان جنگلی تا جبهه مقاومت طراحی شده ، همچنین بخشی از موزه به واسطه حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در فضای باز قرار دارد.
بایرامی از بازسازی عملیات‌های آبی - خاکی و مهندسی رزمی در موزه مذکور خبر داد و اضافه کرد: 13 هزار متر مربع بنا و 11 هزار مترمربع گالری با محتوای بومی توسط پیشکسوتان دفاع مقدس طراحی شده است. محمود قاسم نژاد قرماندار فومن نیز گفت: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند و پیروز مندانه در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند.
وی از تهیه دانشنامه تاریخ شفاهی رزمندگان و همچنین ایجاد موزه دفاع مقدس قدردانی کرد و همچنین از تشکیل کمیته ای در این خصوص در فرمانداری فومن خبر داد و گفت: با همکاری سپاه، بنیاد شهید، ناجا، هلال احمر و جهاد در این زمینه گام برمی‌داریم.
شهرستان فومن با دو بخش مرکزی و سردارجنگل در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
7294/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.