چشم هایش دور شدن عزیزش را از ساحل نظاره گر است؛ اما تنها کاری که از دستش بر می آید فریاد زدن و بی تابیست که همراه با موج های دریا بر چهره اش موج می زند؛ ساعت ها پس از دور شدنش هنوز می توان انتظار ، امید واهی و بی قراری و نجوایی که کاش زنده بازگردد را شنید؛ اما آنچه به ساحل باز می گردد، تنها جسدی است که تیر خلاص را بر همه امید ها می زند.
این حکایت ، قصه پرغصه ایست که گاه و بی گاه مسافران و یا حتی برخی وقت ها بومیان این استان به دلیل بی توجهی به هشدارها و به طور معمول در فصل تابستان شاهد آن هستند؛ همان دریایی که شاید برای دیدن و به آرامش رسیدن در کنار آن هزاران کیلومتر طی می کنی، ولی با سهل انگاری می تواند حلاوت سفر را تلخ کند.

** دریا می تواند بهترین خاطرات را رقم بزند اگر ...
دریا نیز دارای قوانینی است که اگر رعایت شود، آرامش بخش ، انرژی زا و نشاط آفرین است.
بر اساس آمار، تقریبا تمامی غرق شدگان در محدوده های خطرآفرین یعنی خارج از طرح های سالم سازی شنا می کرده اند اما به دلیل طول نوار ساحلی امکان حضور نجات غریق و امکانات در جای جای ساحل وجود ندارد؛ اگرچه پرداخت دستمزد ناجیان غریق نیز همواره با مشکلات و تاخیرهایی روبرو بوده که انگیزه آنان را برای حضور در طرح های سالم سازی ممکن است کمرنگ کند.
گیلان یکی از سه استان شمالی است که در حاشیه دریای خزر قرار گرفته و از نوار ساحلی استان با حدود 274 کیلومتر از رودسر تا بندر آستارا ( شرقی ترین نقطه تا غربی ترین نقطه استان) امتداد دارد و محدوده جغرافیایی 9 شهرستان از 16 شهرستان گیلان را در بر می گیرد.
استاندار گیلان فروردین ماه سال جاری در جلسه ستاد ساماندهی سواحل، بمنظور پوشش بیشتری از نقاط ساحلی، از واگذاری مناطق جدیدی در راستای ساماندهی سواحل به بخش خصوصی خبر داد و گفت: باید اهتمام داشته باشیم تا این نقاط تا تابستان امسال راه اندازی شوند.
مصطفی سالاری با تاکید بر اینکه این واگذاری ها به منظور ایجاد امکانات اولیه و به صفر رساندن و یا کاهش حداکثری غریق ، درآمد زایی و اشتغالزایی انجام می شود، افزود: در صورتی که کار به درستی انجام شود و نقاط خطرآفرین دارای متولی بخش خصوصی باشند ، غریق را می توانیم به صفر برسانیم.
وی با بیان اینکه می توان 70 تا 80 نقطه از سواحل گیلان را به بخش خصوصی واگذار کرد، اظهار داشت: متقاضیان بخش خصوصی بایستی الزاماتی همچون سرویس بهداشتی ، دوش ، نجات غریق و عدم استفاده از مصالح ساختمانی را در سازه هایشان و قابل حمل و سازگار بودن با طبیعت را رعایت کنند و ما برای آنها مسائل زیرساختی را انجام می دهیم.
به گفته سالاری ، با واگذاری نقاط جدید طرح های سالمسازی به بخش خصوصی، علاوه بر افزایش رفاه و خدمات به استفاده کنندگان از سواحل و ارتقای ایمنی آنان، اشتغال و در آمد ایجاد کنیم.
در روزهای پایانی اردیبهشت ماه جاری نیز شیوه‌نامه ساماندهی و بهره‌برداری از سواحل و شناگاه‌ های گیلان در مجمع مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد امنیت سرمایه‌گذاری استان تصویب شد.
به گفته سالاری استاندار گیلان، جلوگیری از آسیب به محیط زیست از اهداف ساماندهی سواحل استان است و با فراخوان پیش‌بینی شده، این عرصه‌ها با مدت زمانی معین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تحت ضوابط تعیین شده و الزامات زیست محیطی واگذار می‌شوند.

** 35 طرح سالم سازی دریا و 68 شناگاه در گیلان
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان و دبیر ستاد ساماندهی سواحل و تفرجگاه های گیلان نیز به ایرنا گفت: در حال حاضر تعداد طرح های سالم سازی به 35 طرح و 68 شناگاه در استان رسیده است.
منا ابروفراخ تصریح کرد: برای اینکه طرح های سالم سازی در تمام فصول سال برای بهره برداری آماده باشند، به دستور استاندار شیوه نامه ساماندهی شناگاه ها تدوین شده که بدنبال طرح های نوین گردشگری ساحلی و طرح های الگویی جدیدیست تا علاوه بر ایجاد ظرفیت سرمایه گذاری جدید ، زمینه ظرفیت گردشگری را برای طول سال مهیا سازد.
وی بدون ارائه زمانی مشخص بیان کرد: با توجه به بازگشایی طرح های سالم سازی دریا به طور رسمی از خردادماه براساس دستور العمل ستاد ساماندهی سواحل کشور و نیز پیش بینی حضور مسافران و گردشگران به ویژه در نوار ساحلی استان، ستاد ساماندهی سواحل همچون سال های گذشته اقدام به برگزاری جلسات مختلف هماهنگی در شهرستان های ساحلی با رئیسان دستگاه های اجرایی ذیربط سواحل و رئیسان کمیته های 9 گانه سواحل به منظور آمادگی جهت بازگشایی طرح ها و ارائه خدمات مطلوب به مسافران کرده است.
به گفته ابروفراخ، اداره کل ورزش و جوانان استان به عنوان رئیس کمیته پیشگیری از تلفات انسانی در حوزه سواحل بر اساس دستور العمل ستاد سواحل کشور و به منظور تامین ناجی غریق برای طرح های سالم سازی و نقاط خطرآفرین، دوره های آمادگی جسمانی و دوره های آموزشی برای ناجیان متقاضی برگزار کرده ضمن آنکه به اجرای برنامه های جنگ شادی، تئاتر، جشنواره مجسمه سازی با شن، نقاشی، خطاطی و سایر برنامه های فرهنگی در طرح های سالم سازی به منظور ایجاد نشاط و کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه استان اقدام می شود.
وی علت غرق شدگی را در برخی نقاط خطرآفرین زیست شناسی دریای خزر و آشنایی نداشتن افراد به فنون شنا در دریا ، توجه نکردن به هشدارهای رسانه ها برای استفاده نکردن از نقاط خطرآفرین و همچنین عدم استفاده از طرح های سالم سازی پیش بینی شده عنوان و خاطرنشان کرد: اهتمام داریم با اطلاع رسانی و تبیین خطرات موجود در نقاط خطرآفرین و معرفی طرح های سالم سازی و امکانات موجود از طریق رسانه ها، از غرق شدگی پیشگیری کنیم.
ابروفراخ ادامه داد: در همین راستا ، نصب تابلوهای هشداردهنده شنا ممنوع همراه با تصویر و دیگر علائم هشدار دهنده در نقاط خطرآفرین استان توسط دستگاه های مربوطه از اقداماتی بوده که انجام شده است.

** لزوم توجه به زیست شناسی دریای خزر برای شنا
زیست شناسی (اکولوژی) دریای خزر، شرایطی خاص دارد که بلد بودن فنون شنا در دریا را امری ناگزیر ساخته به نحوی که دریای خزر ، موج هایی شکافنده دارد و این، از مخاطرات دائمی آن است که البته در شرایط آب و هوایی نامساعد و ناپایداری های جوی، قوی تر می شود.
کارشناسان معتقدند یکی از بهترین راه ها برای شنا در خزر، شنا به موازات ساحل است ضمن آنکه تأکید شده علاوه بر خطر شکستگی گردن یا وارد آمدن ضربه به سر در صورت شیرجه در آب های کم عمق، غرق شدگی در آب‌های عمیق خزر نیز افراد تازه کار را تهدید می کند.

** تشخیص سلامت شناگاه ها با پرچم های آبی و زرد
برخی شناگاه های کشور به دلیل وجود آلودگی های میکروبی، وضعیت مناسبی نداشته و از ضوابط شناگاه های سالم برخوردار نیستند. در این راستا پس از پایش مناطق، طرح اهتزاز پرچم های زرد و آبی در شناگاه ها مطرح شد که بر این اساس؛ پرچم های آبی در شناگاه های سالم برافراشته شده و برای شناگاه های آلوده از پرچم زرد استفاده می شود.
با توجه به اینکه استان های شمالی یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می شوند، اجرای این طرح برای مردم و گردشگران در راستای افزایش انگیزه و تشویق در جهت سالم نگه داشتن محیط زیست مناطق و بویژه سواحل برای رسیدن نقاط زرد به نقطه آبی ، بسیار مهم است.
گیلان به دلیل دارا بودن مواهب الهی همچون جنگل و دریا و تالاب ها و همچنین جاذبه های تاریخی و گردشگری ، همواره به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور در ایام سفرهای نوروزی و تابستانی مورد توجه گردشگران و از مقاصد سفر مسافران است.
سال 96 در استان گیلان، 19 شناگاه مورد پایش قرار گرفت که از این تعداد 13 شناگاه پرچم آبی، سه شناگاه زرد دریافت کرد و سه شناگاه نیز در شرایط به نسبت مناسب قرار داشت.
همچنین به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دومین کنگره ملی پیشگیری از غرق شدگی که تیرماه سال گذشته در دهکده ساحلی بندرانزلی برگزار شد؛ بالاترین آمار غرق شدگی، مربوط به استان خوزستان و کمترین آمار، مربوط به گیلان است.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.