به گزارش ایرنا، ارسلان زارع عصر شنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان در رشت افزود: تحقق اهداف و پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار منحصر به دانشگاه علوم پزشکی نیست و بایستی به تمامی دستگاه ها قسمتی از سلامت که وظایف ذاتی آنهاست، توجهی ویژه داشته باشند.
وی به طور مثال به ضرورت کاهش مرگ و میر 20 درصدی حوادث ترافیکی اشاره و بیان کرد: بخشی از تحقق این هدف مربوط به راه و شهرسازی و راهداریست که بایستی در جهت انجام وظایف ذاتی شان اهتمام کافی داشته باشند.
** مهمترین عامل زمینه ساز برخی بیماری ها فشارخون است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به آغاز طرح بسیج کنترل فشار خون از روز گذشته گفت: با افزایش عمر و امید به زندگی بیشتر شاهد بروز بیماری های غیر واگیر دار هستیم.
شاهرخ یوسف زاده چابک متوسط امید به زندگی مردان 75- 76 سال و بانوان را 80 سال عنوان کرد و افزود: گیلان نیز جزو استان های سالمند قرار گرفته از این رو، فرصت برای بروز بیماری های غیرواگیر فراهم است.
وی متوسط جمعیت سالمند گیلان را 13 درصد و در برخی شهرهای شرق گیلان همچون رودسر 16 تا 17 درصد ذکر و بیان کرد: رژیم غذایی و میزان فعالیت فیزیکی در بروز بیماری های غیرواگیر خاموش موثر است که سلامتی انسان را تحت الشعاع قرار می دهد.
یوسف زاده چابک با بیان اینکه به طور معمول افراد زمانی متوجه بیماری شان می شوند که تحت تهاجم قرار گرفته و به درستی آن را نمی توان کنترل کرد، گفت: مهمترین عامل زمینه ساز برخی بیماری ها همچون بیماری های عروقی، فشار خون است.
وی خطر فشار خون در استان های شمالی را بیشتر دانست و گفت: ریسک فشار خون در مردان 25 و در زنان 28 درصد است و بایستی 25 درصد کاهش فشار خون داشته باشیم که با کاهش نمک و کنترل ان از طریق دارو می توان به آن رسید.
یوسف زاده چابک با بیان اینکه دو هزار و 219 نفر در سال 96 در استان مورد سرطانی داشته ایم، گفت: علاوه بر دیابت و فشارخون ، سرطان روده و پستان در نظام غربالگری ماست.
وی همچنین به نظام ارجاع الکترونیک در استان اشاره و بیان کرد: گیلان در نظام ارجاع الکترونیک پیشتاز است ؛ ضمن اینکه نسخه نویسی الکترونیک در دستور کار قرار دارد.
اجرای برنامه بسیج ملی فشار خون در دو مرحله شامل 27 اردیبهشت تا 16 خرداد (مرحله اطلاع رسانی) و 17 خرداد تا 15 تیر (مرحله سنجش فشار خون) انجام می شود.
این برنامه با هدف شناسایی، کنترل، مراقبت و ارجاع موارد به پزشک، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا، به اجرا درآمد.
در مرحله دوم اجرای این برنامه از 17 خرداد تا پانزدهم تیرماه، تمامی افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می توانند برای دریافت خدمات رایگان سنجش فشارخون از ساعت هشت تا 14 و 16 تا 20 به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و بیمارستان های گیلان مراجعه کنند.
پیش بینی می شود که در اجرای بسیج ملی فشار خون در گیلان، حداقل ۷۵۰ هزار نفر تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند و ۱۵۰ هزار مورد جدید فشار خون بالا، در استان شناسایی شود.
یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری فشارخون مصرف بیش از اندازه نمک است؛ عاملی که می تواند افراد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد. بر اساس آمار، متوسط مصرف نمک روزانه در کشور ما 11 گرم است در حالی که بر اساس استاندارد، بایستی پنج گرم باشد. تنها 12 درصد افراد در کشور در رژیم غذایی شان میزان مصرف نمک را رعایت می کنند.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.