به گزارش خبرنگار ایرنا عصر سه شنبه تالاب بین المللی انزلی در منطقه قلمگوده شاهد اجرای نمایش مفهومی (پرفورمنس)هنرمندان تئاتر این شهر در راستای نمایش نگرانی های شهروندان برای وضعیت تالاب و لزوم توجه ویژه مسئولان به عنوان دغدغه های مردم و سمن ها بود.
کارگردان این پرفورمنس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اجرای این نمایش مفهومی کاری از گروه تئاتر فریاد بندرانزلی بود که برای حمایت از تالاب انزلی و لزوم توجه به احیای آن به معرض نمایش گذاشته شد.
جواد لاله دوست افزود: هدف از اجرای این نمایش حمایت از تالاب با زنجیره انسانی بود تا مردم بدانند تالاب با کمک همه مردم و مسئولان نجات پیدا می کند.
وی با بیان اینکه با اجرای این نمایش مفهومی قصد هشدار به مردم در خصوص وضعیت تالاب را داشتیم یادآور شد: در این نمایش از پارچه ای آبی رنگ به نشانه زلال بودن آب تالاب در چند دهه گذشته استفاده شد و دو بازیگر که خود را گل مالی کرده بودند میزان رسوبات و لجن موجود در تالاب امروز را نمایش می دهد که با افزایش روزانه این لجن ها و رسوبات و زباله ها علاوه بر به خطر افتادن موجودات و محیط زیست تالاب باعث کاهش عمق تالاب می شود.
لاله دوست همچنین گفت : در اجرای این نمایش دریا صید دوست، آسیه عسگر پور، مبینا نگهبان وطن، مهسا شفیعی، ترمه آ پور حسینی ، معین غفوری، محمد حسین ترابی، یاشار باقریا، مهدی حسینی، ابوالفضل صداقت کار، ابوالفضل تقی پور، امید بحری، ندا منفرد و نهال سیفی به هنر نمایی پرداختند.
در ادامه این مراسم رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به مناسبت بزرگداشت روز جهانی پرندگان مهاجر به اتفاق دانش آموزان ، سمن های انزلی و هنرمندان آموزشگاه هنری فریاد امروز دور هم جمع شدیم تا دانش و آگاهی هایمان را درباره پرندگان مهاجر و عواملی که آن ها را تهدید می کند و همچنین مواردی که می تواند باعث نجات آنان شود را افزایش دهیم .
احسان هادی پور افزود: بیش از 250 گونه پرنده مهاجر سالانه وارد تالاب انزلی می شوند و این تالاب به دلیل تنوع زیستگاهی که دارد بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر گیلان در این تالاب مشاهده می شود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص دلایل صدور مجوز شکار پرندگان از سوی سازمان محیط زیست اظهار کرد: بخشی از درآمدهای سازمان محیط زیست که باید برای حفاظت از زیستگاه ها و جمعیت های حیات وحش در سراسر کشور هزینه شود از طریق صدور اینگونه پروانه ها تامین می شود و سازمان محیط زیست با پایش جمعیت های حیات وحش تلاش می کند به اندازه ای مجوز شکار صادر کند که به جمعیت پرندگان حیات وحش آسیبی نرسد.
هادی پور افزود: مهمترین عامل انقراض گونه های پرندگان در سراسر دنیا ، هیچ وقت شکار نبوده و تخریب محیط زیست و آلودگی و از بین رفتن زیستگاه ها از جمله مواردی است که عامل انقراض گونه های پرندگان مهاجر بوده است .
وی خاطرنشان کرد: گونه های حیات وحش به دلیل میلیون ها سال تکامل می توانند در تنش هایی مانند شکار از خود مقاومت نشان دهند اما اتفاقات جدید 200 سال اخیر مثل آلودگی ها باعث شده که گونه های مختلف پرندگان مهاجر در برابر آن ها تکامل نیافته و از طرفی زیستگاه های آنان نیز به سرعت در حال از بین رفتن است.
هادی پور گفت: بعنوان نمونه در تالاب بین المللی انزلی نیز از بین رفتن زیستگاه های محیط زیست به واسطه آلودگی ها و همچنین تصرفات غیر مجاز و تغییرات کاربری باعث شده تا هر ساله شاهد کاهش مهاجرت پرندگان مهاجر به این تالاب باشیم.
به گزارش ایرنا، تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل های ویرانگر ، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان سال 1354 در فهرست تالاب های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.
فاضلاب های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله ها ، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی ، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود ، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.
این معضلات تالاب انزلی را سال 1993 در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.
رعایت حقابه تالاب، مدیریت رسوبات، پساب و پسماند، آبخیزداری در حوضه تالاب، جلوگیری از تصرف اراضی تالابی و برداشت بی رویه آب از تالاب از الزامات است.
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.