مریم حسینی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه برای حفظ پایداری تولید برنج در استان های شمالی نیازمند ارقام متحمل به خشکی هستیم، افزود: در همین راستا، ارقام جدید برنج که متحمل به شرایط کم آبی و تنش های غیر زیستی باشند، معرفی می شوند.
وی با بیان اینکه اصلاح این ارقام که منشا ژنتیکی ارقام محلی ایرانی را دارند، حاصل پروژه مشترک با پژوهشکده کشاورزی هسته ایست، تصریح کرد: در صورت وجود تنش خشکی و شرایط کم آبی این ارقام دچار نقصان عملکرد نشده و به تولید برنج کشور لطمه ای وارد نخواهد شد؛ از طرفی کیفیت پخت و عطر و طعم این ارقام مشابه ارقام محلی است.
حسینی خاطرنشان کرد: این ارقام هنوز نام گذاری نشده و مراحل پایانی فرآیند معرفی و نام گذاری را طی می کنند.
وی به ارقام جدید معرفی شده طی سال گذشته و امسال اشاره و بیان کرد: ارقام رش و تیسا در سال 97 و رقم انام در سال 98 به جامعه شالیکاری کشور معرفی شد که عملکرد مناسب، کیفیت پخت مشابه ارقام محلی، پاکوتاه و متحمل به ورس و زودرس از ویژگی های آنهاست.
حسینی با تاکید بر اینکه این ارقام خاصیت کودپذیری بالاتری داشته و پتانسیل عملکرد خوبی دارند، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به پاکوتاهی، در زمان وزش باد و باران، ورس نکرده و افت عملکرد حاصل از ورس را نخواهند داشت و این در حالیست که از نظر کیفیت پخت، عطر و طعم بسیار مشابه ارقام محلی دارند.
وی در توضیح برنامه های دیگر برای معرفی ارقام جدید در موسسه تحقیقات برنج افزود: در راستای بهبود کمیت و کیفیت تولید برنج کشور، برنامه معرفی ارقام جدید را به گونه ای تنظیم کرده ایم که ضمن سرعت بخشیدن به معرفی ارقام، صفات تعیین کننده کیفیت پخت متناسب با سلیقه مصرف کننده در کنار عملکردی بالا و زودرس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گفته حسینی؛ پس از معرفی ارقام جدید، موسسه با همکاری بخش اجرا ارقام را در مزارع کشاورزان مورد پایش قرار می دهد و در سال زراعی جاری نیز، ارقام جدید در مزارع تعدادی از کشاورزان استان های گیلان و مازندران کشت شده و توسط محققان و کارشناسان پایش خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با جلب رضایت کشاورزان و مصرف کنندگان، این ارقام سطح مناسبی را طی سال آینده به خود اختصاص دهند و ضریب نفوذ ارقام جدید برنج افزایش یابد که طرح های تحقیقی - ترویجی، تحقیقی - توسعه ای و مزارع الگویی با همکاری سازمان های جهاد کشاورزی استان های شمالی برای تحقق این امر در دست اجراست.
وی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات برنج در تلاش است با معرفی ارقام جدید و بسته های بهزراعی در جهت افزایش تولید برنج و نیز افزایش ضریب خود اتکایی گام هایی موثر بردارد و علاوه بر معرفی ارقام، تولید بذرهای طبقات پایه و پرورشی را بر عهده دارد و برای تولید بیشتر بذر گواهی شده در سال زراعی جدید سطح تولید بذرهای پایه را به بیش از دو برابر افزایش داده است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج همچنین ابراز امیدواری کرد که بسته های بهنژادی و بهزراعی این موسسه و همکاری نزدیک با معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان های جهاد کشاورزی، بتواند برای بهبود تولید برنج کشور موثر واقع شود.
سالانه یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری گیلان برداشت می شود؛ این استان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود. بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
موسسه تحقیقات برنج کشور در سال 1372 به مرکزیت استان گیلان تاسیس و در سال 1373 به طور رسمی شروع به کار کرد. این موسسه دارای پنج بخش اصلاح و تهیه بذر خاک و آب، گیاهپزشکی، فنی مهندسی کشاورزی و خدمات فنی و تحقیقاتی است ، همزمان معاونت موسسه با بخش های تحقیقاتی مشابه ستاد، در شهرستان آمل نیز تاسیس شد.
ستاد موسسه و معاونت تحقیقات برنج کشور دارای ۵۰ عضو هیأت علمی و محقق در تخصص های مختلف می باشد و هدایت فعالیت های تحقیقاتی برنج سراسر کشور نیز به عهده این موسسه است.
نتایج حاصل از تحقیقات برنج در زمینه های مختلف از طریق اجرای طرح های تحقیقی ترویجی و طرح های مشابه و متعاقب ان انتشار گزارش های پژوهشی به طور مستقل و نشریات ترویجی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و معاونت ترویج و نظام بهره برداری به شالیکاران انتقال می یابد.
ایران دارای ارقام محلی بسیار خوش کیفیت است که از ذخائر ژنتیکی ارزشمند محسوب می شوند. این موسسه ذخائر ژنتیکی ارزشمند برنج های ایرانی را جمع آوری، حفط و احیا کرده است. از این ذخائر ارزشمند برای معرفی ارقام جدید برنج استفاده های فراوانی می شود.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.