به گزارش ایرنا همه ساله با آغاز فصل بهار به منظور ارزیابی وضعیت زیستی و تعیین جمعیت پرنده قرقاول ، برنامه ملی سرشماری این گونه در سطح زیستگاه های شهرستان اجراء می شود.
رضا زمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت روز یکشنبه در این ارتباط گفت: سرشماری قرقاول هر سال در دو مرحله بهاره و پائیزه به منظور تعیین جمعیت این گونه حمایت شده و بومی توسط کارشناسان و محیط بانان اداره محیط زیست و تعدادی از همیاران با حضور میدانی در زیستگاه های شهرستان از طریق مشاهده مستقیم و آوای پرنده انجام می شود.
وی اضافه کرد: امسال نیز همانند سال های گذشته این طرح در سطح 11 زیستگاه مهم این پرنده از اواخر فروردین آغاز و تا اواسط خرداد ادامه دارد؛ آمارها در سال های گذشته نشان می دهد خوشبختانه با توجه به وجود زیستگاه های مناسب در سطح شهرستان شفت ، حمایت هایی طی سال های اخیر از این گونه انجام شد.
وی ادامه داد: تخریب زیستگاه ها ، شکار غیرمجاز و رهاسازی گونه های غیربومی از عوامل تهدید این پرنده زیباست و این اداره در راستای وظایف ذاتی خود با مسببان این عوامل برخورد قانونی می کند.
شهرستان شفت با دو بخش مرکزی و احمدسرگوراب، در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.
قرقاول یکی از بزرگترین گونه تیره ماکیان است که از گونه های بومی و حمایت شده کشور بوده و شکار و نگهداری آن طبق قانون ممنوع است.
قرقاول با نام علمی Phasianus Colchicus یکی از زیبا ترین گونه های ماکیان است و با راه رفتن باشکوهش از سایر ماکیان متمایز است؛ براساس نظر کارشناسان محیط زیست گیلان، شکل پرواز آن به گونه ای است که از روی زمین به طور ناگهانی بر می خیزد و پس از پرواز مستقیم در بوته زار فرود می آید ، طول پرنده نر با احتساب دم 85 سانتی متر و پرنده ماده 65 سانتی متر است.
تقلید صدای پرنده نر در فصل جفتگیری یکی از بهترین راه های سرشماری این پرنده است؛ جنگل های مرطوب و بوته زارهای تمشک و درختان پهن برگ از بهترین زیستگاه های این گونه به شمار می رود. قرقاول های ایران همه از یک گونه اند ولی با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تفاوت های ظاهری به چهار زیرگونه، قرقاول های تالش از آستارا تا چالوس، قرقاول های منطقه ارسباران و دشت مغان، قرقاول های گلستان از بابل تا پارک گلستان و قرقاول های سرخس در جنگل های مرزی سرخس (هریرود) تقسیم می شوند.
در سرشماری های اخیر، افزون بر پنج هزار قرقاول در 75 زیستگاه طبیعی گیلان شناسایی شده است.
7294/2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.