در سکوت خبری غریبی، در میانه دعوا و فریاد سیل های چند هفته گذشته در بخش های مختلفی از کشور، فامیل سدسازان کشور خواست اقبال خود را در گیلان بسنجد، از این رو با هلیکوپتر، رضا اردکانیان در خاک شفت پایین آمد تا کلنگ اجرایی عجیب ترین سد مخزنی گیلان را بر خاک بکوبد.
چرا عجیب؟
سد لاسک با هدف اصلی تامین آب شرب شهر شفت و روستاهای اطراف و بهبود شرایط کشاورزی در محدوده کانال فومن بر روی رودخانه امامزاده ابراهیم ساخته می شود، در حالی که حجم ذخیره شده آن چنین چیزی را ممکن نمی سازد.
این پروژه یک سند ارزیابی اثرات زیست محیطی دارد که به این سند و تخصصی نگاشته شدن آن نیز ایراداتی وارد است.
با استناد به همین سند، در صفحه 3 سند هدف اصلی طرح ساخت سد مخزنی لاسک در اولویت اول تامین آب شرب و بهداشت شهرستان شفت و سپس بهبود شرایط آبیاری بوده است که البته لازم بذکر است که در سال کشاورزی گذشته بنا به گزارش جهاد کشاورزی استان بدون منبع افزایشی، کشت منطقه 30% افزایش یافته است.
در صفحه 15 طرح آمده که جاده دسترسی بطول 7/3 کیلومتر در مخزن سد رفته و جاده دسترسی به طول 8/6 کیلومتر می بایست جایگزین شود که هزینه اجرای این جاده ( با شرایط کنونی و نه شرایط افزایشی یک سال آینده ) حدود 20 میلیارد تومان خواهد بود که در محل تامین آن نیز جای بحث وجود دارد!
در صفحه دوم اعلام شده است که در منطقه گونه ممنوع القطع شمشاد موجود است، محدوده دارای میگوی آب شیرین است که از لحاظ ارزش می تواند جایگزین خوبی برای مسایل اقتصادی در منطقه باشد،4371 نفر ساکن دارد که باید جابجا شوند که در این حوزه هم در سطح استان تجربیات موفقی وجود نداشته است ( رجوع شود به طرح خروج جنگل نشینان از جنگل های هیرکانی و فجایع پیش آمده … )
در صفحه 21 سند آمده که مساحت جنگل های طبیعی تحت خسارت مخزن2/94 هکتار می باشد که لازم است یادآوری کنم؛ در برآورد میزان جنگل طبیعی که از بین می رود، راه دسترسی به طول 8/6 کیلومتر نیامده است که دراین صورت اگر عرض این جاده را حداقل 6 متر درنظر بگیریم ، تقریبا 52 هکتار دیگر از جنگلها نیز تخریب خواهد شد. اگن درحالی ست که ارزش اکولوژیکی این جنگل ها بطور سالانه 4/188 هزار دلار خواهد بود.
درجای دیگر ارزش چوبی 282 مترمکعبی مخزن سد، 5/139 میلیون ریال برآورد شده که با استعلام قیمت روز در بازار با توجه به طرح تنفس حدود 11280 میلیون ریال خواهد بود.
اعداد مربوط به دبی رودخانه تنها در بهترین زمان و با بیشترین آبدهی در صفحه 1 طرح آمده که برآوردها نشان می دهد این اعداد و دبی محاسبه شده واقعی نبوده و جای سوال بسیار دارد!!
این ها بخشی از اطلاعات ناقص موجود در مطالعات مربوط به این سد هستند که پایه ارایه های نچندان دقیق برخی مدیران است که هر نوع تصمیمگیری صحیح را دچار اختلال می کند.
صرف نظر از پیامدهای اولیه ساخت و ساز، برای پیامدهای ثانویه این طرح نیز ترجمان درستی در نظر گرفته نشده است.
بعنوان مثال پس از ساخت این سد حل مساله تالاب انزلی را منوط به ساخت و راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب رشت و بندرانزلی می داند و حق آبه تالاب را در نظر نگرفته است اما اکنون در سخنان مدیران اعلام می شود که حدود 70% ذخیره آب سد حق آبه زیستی است!
پرسشی که بلافاصله بوجود می آید اینکه؛ حق آبه تالاب و حق آبه زیستی رودخانه چگونه و بر اساس چه مصوباتی و توسط چه کسانی محاسبه شده است؟
در برخی مصاحبه ها و رسانه ها اعلام شده که این سد خواسته مردم است، حال می پرسم اگر دو دهه هر نوع عمل از تعمیرات تا توسعه ملزم به اجرای سد شده باشد، در نهایت مردم چه باید بکنند؟ آیا غیر این است که بگویند سد را بسازید و ما را از این بلاتکلیفی خلاص کنید؟؟ این به معنای خواست مردم نیست.
2007/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.